The 69 Eyes  - Back In Blood

The 69 Eyes - Back In Blood

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder gothic metal

Vera : Eind vorig jaar sloot The 69 Eyes een periode af met een luxueus uitgevoerde DVD/CD box 'Goth 'N' Roll'. Die titel geeft meteen aan wat we kunnen verwachten van het vijftal uit Helsinki. Sommigen spreken van een kruising tussen HIM en Hanoi Rocks, anderen vinden het de decadentie van Mtley Cre overgoten met een donker Sisters Of Mercy sausje. Feit is dat we met 'Back In Blood' een geweldige zomerplaat in handen hebben. In tijden van laagconjunctuur zoekt de mens opgewekt vertier, zegt men. Wel, nu mag Jyrki 69 en zijn mannen nog melden dat alle nummers over horror en vampieren gaan, je wordt er gewoon vrolijk van.

Voor het eerst maakte de Finse band gebruik van de diensten van producer Matt Hyde, bekend van zijn werk met Slayer, Monster Magnet en Fu Manchu. Die gaf de jongens een schop onder de kont, verwees gelaagde arrangementen en tierlantijntjes naar het rijk der fabelen en porde de mannen aan te scheuren op de gitaren. 'Back In Blood' is dan ook een stevig rockende plaat met een stel toegankelijke songs die meteen aanspreken: recht voor de raap entertainment eerste klasse. Het begint al met raggende gitaren in opener 'Back In Blood'. We horen vunzige rock in 'We Own The Night' met uitstekend gitaarwerk van Timo-Timo en Bazie. Sensueel kan ook. Als een jonge Bowie (of een Finse Peter Steele zo je wilt) haalt Jyrki 69 zijn omfloerste croonerstem boven in 'Dead 'N Gone' en de meezinger 'Night Watch'. Decadent gaat het eraan toe in het toegankelijke popnummer 'Kiss Me Undead'. Alle songs kunnen zo op single, al vind ik 'Dead Girls Are Easy' nou juist een verkeerde keuze. Het is zeker niet het sterkste nummer. Je moet natuurlijk even acclimatiseren en beseffen dat dit geen metal is, maar donkere gothic rock. Met veel passie gebracht trouwens, want zelfs gevoelige songs als 'Hunger' (uitzonderlijk met piano) en het afsluitende 'Eternal' (daar zijn toch weer die strijkers!) kan ik op elk moment van de dag horen. Wanneer het even niet keihard moet zijn, maar lekker swingen, zet dan 'Back In Blood' op. Liefhebbers van HIM, Lacrimas Profundere, Deathstars of Hardcore Superstar komen met The 69 Eyes zeker niet bedrogen uit.