Seventh Angel - The Dust Of Years

Seventh Angel - The Dust Of Years

Label : Bombworks Records | Archiveer onder doom metal

Patrick : Nee, Seventh Angel is zeker niet de eerste en ze zullen ongetwijfeld ook niet de laatste zijn. Het aantal bands dat de afgelopen jaren, na jaren uit elkaar te zijn geweest, weer bij elkaar gekomen zijn, is legio en deze Engelse formatie kan aan die lange lijst worden toegevoegd. Het leidde o.a. tot een optreden op het Brainstorm Festival vorig jaar (2008) en in juni kwam, 17 jaar na hun laatste album, de CD met de toepasselijke titel 'The Dust Of Years' uit.

Op 'The Dust Of Years' lijkt de band de lijn door te trekken zoals ze dat deden op 'Lament For The Weary' (1992). Op dat album lieten ze de (progressieve) thrash, zoals gespeeld op het fantastische 'The Torment' (1990), iets meer los en werd er veel meer ruimte gemaakt voor tragere passages, logge, zwaardere riffs en emotionelere lagen. Het resultaat waren slependere, fascinerende en gevoelige tracks. En dat is precies wat je hier op 'The Dust Of Years' ook weer aantreft. Het meeslepende 'Exordium' en atmosferische 'Ablard And Heloise' (wat een parel!) zijn daar fraaie voorbeelden van; lange tracks boordevol sentiment maar nog steeds met typische thrash en/of (lichte) death metal invloeden. Op laatstgenoemde track trekt de band alle registers open en wordt er op het vocale vlak enorm divers uitgepakt. De vocalen zijn het hele album iets dieper en zwaarder maar uit duizenden herkenbaar als die van Ian Arkley, een naam die je mogelijk ook kent van zijn andere band My Silent Wake.

Het hoge niveau weet het viertal gedurende alle negen nummers, die totaal bijna een uur klokken, overtuigend neer te zetten. Wanneer jij een liefhebber van sfeerrijke, meeslepende, donkere metal bent (zei daar iemand Candlemass en Novembers Doom?) dan verdient dit 'The Dust of Years' een plekje in je CD collectie. Nu alleen maar hopen dat we niet weer zolang op wat fraais van Seventh Angel moeten wachten.