Virgin Steele - Guardians Of The Flame

Virgin Steele - Guardians Of The Flame

Label : Noise Records | Archiveer onder

Ferdi : Afgelopen september gaf de band Virgin Steele haar fans de kans om een kijkje te nemen in haar verleden in de vorm van een nieuwe persing van de eerste twee albums. Beide albums hebben een beter geluid gekregen en zijn voorzien van bonustracks. Voor de doorsnee metalhead is het belang van deze twee rereleases beperkt, maar voor de ware Virgin Steele-fan is dit een waardevolle toevoeging op de discografie.

Op Guardians Of The Flame ('83) gaat de band verder waar men met het debuut ophield. De basis (bluesy hardrock) is hetzelfde, maar op deze release zijn meer elementen aanwezig die jaren later bekend zouden worden als powermetal. Op deze release is de band verder vooruit gegaan als songwriters. De muziek klinkt volwassener en de nummers staan meer op zichzelf. In de vorm van Don't Say Goodbye, Burn The Sun, het titelnummer en de afsluiter A Cry In The Night staan er enkele ware pareltjes op deze cd.

De rol van gitarist Jack Starr is op deze cd groter dan op de voorgaande cd. De leads zijn bovendien harder in de mix geplaatst dan tegenwoordig commercieel verantwoord is. Een dappere zet die ik persoonlijk wel kan waarderen. Sommigen zullen zich storen aan Jack's excessieve solo's, maar als je deze cd bekijkt in haar tijdsgeest dan is het zo gek nog niet.

Net als op de vorige cd geldt de opmerking dat de muziek op deze cd niet te vergelijken is met die op albums als House Of Atreus en Invictus. Desondanks is dit een prima album. De toegevoegde waarde die Jack Starr aan de band gaf blijkt uit het feit dat de band nooit meer hardrock op dit niveau heeft gemaakt. Virgin Steele heeft in '92 nog n keer getracht om een ouderwets hardrockalbum te maken (Life Among The Ruins), maar de chemie die op dit tweede album merkbaar is, was tien jaar later ver te zoeken.

Concluderend, geldt voor deze cd hetzelfde als voor de rerelease van het debuut: dit is een release waar Virgin Steele-fans verzot op zullen zijn, maar waarvan het belang verder beperkt is. Voor wie na het kopen van The Book Of Burning (waarop een aantal van deze nummers opnieuw zijn opgenomen) nog geen genoeg heeft van 'die andere kant van Virgin Steele' is dit een geweldige release.