Scars - Devilgod Alliance

Scars - Devilgod Alliance

Label : Eigen beheer | Archiveer onder speed / thrash metal

Patrick : Drie jaar geleden besprak ik de demo 'The Nether Hell' van het Braziliaanse Scars. Een demo die me uitstekend beviel en ik was dan ook aangenaam verrast toen nieuw zilverwerk van de heren hier op de deurmat viel.

Hoewel de band het onderwerp in hun biografie angstvallig mijdt, is er heel wat veranderd in Scars; alleen gitarist Alex Zeraib is nog aanwezig van de mensen die destijds 'The Nether Hell' op een schijfje neerkwakte. Het kan dan ook haast niet anders dan dat de radicale wijzigingen binnen de bezetting tot een ietwat ander geluid hebben geleid. Was het op 'The Nether Hell' nog Bay Area thrash dat de klok sloeg, op het nieuwe album klinkt de band, al dan niet bewust, een stuk donkerder, zwaarder en logger. De melodieuzere lijnen in de zang zijn vervangen door een dieper gebrul, dat meer naar death neigt. Dat heeft ongetwijfeld met de capaciteiten van nieuwkomer Andre Guilger te maken en die kan, wat mij betreft, eenvoudigweg niet tippen aan vorige zanger Regis. Daarnaast is de productie verre van dynamisch en helder, wat er voor zorgt dat het eindresultaat op dit 'Devilgod Alliance' behoorlijk dof klinkt. Als blijkt dat alle nummers ook nog eens in hetzelfde sfeertje blijven hangen en daardoor de boel op het album al gauw vervlakt, mag het duidelijk zijn dat mijn enthousiasme inmiddels vervlogen is.

Elke band zal roepen dat hun nieuwe release de beste tot nu toe is, maar dat gaat geen moment op voor dit schijfje van Scars. Ik luister tien keer liever naar hun vorige schijfje dan dit teleurstellende 'Devilgod Alliance'.