Job For A Cowboy - Ruination

Job For A Cowboy - Ruination

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Jasper : Paarden houden en indianen afknallen, dat is werk voor een cowboy. In een death metal band spelen niet echt, of wel? Job For A Cowboy vindt in ieder geval van wel. Al worstelt de band tegenwoordig wel met haar verleden. Voor velen staat de band nog steeds bekend als een van de grondleggers van de hedendaagse deathcore scene middels de eerste EP 'Doom'. Sindsdien probeert de band wanhopig het hippe imago van zich af te schudden en serieus genomen te worden als reguliere death metal band...ga er maar aan staan met zo'n naam.

Van deathcore was op het officiele debuut 'Genesis' allang geen sprake meer. De mix van zware death voorbeelden als Behemoth, Nile, en Cryptopsy lag lekker in het gehoor, en was voor zo'n jonge band veelbelovend. Het is daarom ook des te jammer dat op 'Ruination' die belofte niet ingelost wordt. Dat ligt wat mij betreft niet aan de spel techniek, de productie of meer van dat soort rand voorwaarden voor een goede release. Nee, eerder bekruipt me tijdens het luisteren naar tracks als 'Unfurling A Darkened Gospel', of 'Constitutional Masturbation' (nochtans de betere nummers op de plaat) dat de band te lief voor zichzelf is geweest. Er is gewoon niet lang genoeg geschaafd aan het materiaal, en de band heeft zichzelf niet de tijd gegund om songs uit te laten kristalliseren. Of botter uitgedrukt; het ontbreekt op 'Ruination' gewoonweg aan een stel killer riffs en nummers met een kop en een staart.

De dubbele vocalen brullen en krijsen, de gitaren gieren, en drums ratelen, maar een deuk in een pakje boter kan de band hier niet mee schoppen. Aan het einde van de plaat is er werkelijk geen noot blijven hangen. Best jammer, want ik misgunde deze broekies het succes helemaal niet. Ik geef de gejaagde hedendaagse maatschappij de schuld dat Job For A Cowboy zich de tijd niet gunde om haar talent ook in een paar goede songs te verpakken. Misschien moeten ze toch eerst een paar paarden gaan houden of wat indianen afknallen (of wat een cowboy dan ook doet om te onthaasten) voor ze een volgende plaat schrijven.