In Grief  - Deserted Soul

In Grief - Deserted Soul

Label : Bombworks Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : In Grief komt letterlijk uit het niets opdagen met een heel goed debuutalbum genaamd 'Deserted Soul'. Pas vorig jaar leidde een ontmoeting tussen zanger David Sandvik en gitarist Benny André Roste tot de oprichting van deze formatie uit het hoge noorden van Noorwegen. Zonder demo's of andere bewijzen werden ze getekend door Bombworks Records en zij hebben oren aan de kop! 'Deserted Soul' is een must voor fans van Novembers Doom, Amon Amarth, Opeth, Scar Symmetry en Soilwork. Ja, u leest het goed: van al deze bands treffen we wel iets aan in de zeven lange composities met melodieuze death metal als basis, maar eveneens veel verfijning (ook cleane zang) en epische sfeer (filmische arrangementen en zwevende synths).

We worden het muzikale universum van In Grief binnengeleid met 'Darkening Horizon', een instrumentaal glorieus filmisch intro dat me doet denken aan de tape die Amon Amarth concerten voorafgaat. Dit album eindigt trouwens ook met deze mooie melodie. De teksten, net als het artwork, zijn erg donker en pessimistisch, zeg maar bijna apocalyptisch. 'I Am' toont een band die zijn nummers bedachtzaam aanvangt, maar dan lekker aanzwelt tot death metal. De verstaanbare grom van David Sandvik houdt het midden tussen Paul Kuhr (Novembers Doom) en Johan Hegg (Amon Amarth), maar in de meeste nummers zijn er ook een aantal clean gezongen lijntjes. Dit geeft de muziek, samen met de kunstige wendingen een progressief tintje.

Het begin van 'Invited War' is ook weer sferisch, met zelfs wat Arabische zang ertussen. Volgens mij is dit een aanklacht tegen godsdienstfanatisme. De knappe gitaarsolo heeft wederom een progressieve inslag. Mijn voorlopige favoriet is het titelnummer. 'Deserted Soul' heeft zulke pakkende normale zang dat we hier van een ontzettend sterk nummer kunnen spreken. Een gesproken stuk, ruwe grunts, een vingervlugge solo, brede toetspartijen, het zit er allemaal in! Maar daarnaast blijft het ook retestrak en brutaal. Ook 'In The End' (acht minuten) en 'Weak' (bijna tien minuten) zijn boeiende composities die atmosferische stukjes plaatsen tussen lekker heftige metal, terwijl gitaarwerk en zwevende synths ook om van te smullen zijn.

Kortom dit is een dikke aanrader voor al wie houdt van intelligente, melodieuze death/black metal. Men heeft trouwens een bassist gevonden en drummer Vegard Hellan werd vervangen door Bruno Barra na het uitbrengen van 'Deserted Soul'.