Gotthard - Need To Believe

Gotthard - Need To Believe

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Daar waar een uurwerk van Zwitserse makelij een zekere kwaliteitsgarantie inhoudt, geldt dat zeker ook voor de melodieuze hardrock van de Zwitserse band Gotthard. Al vanaf de eerste gelijknamige debuutplaat (uit 1992 alweer) bestookt men het publiek met kwaliteitsreleases en daar komt met deze nieuwe 'Need To Believe' geen verandering in, integendeel! Ook deze plaat zal in het thuisland naar alle waarschijnlijkheid weer meteen doordringen tot de nummer één positie in de album lijsten en heeft de potentie om ook buiten Zwitserland een grotere fanbase te gaan bewerkstelligen, een proces wat reeds ingezet is met de laatste twee studio albums 'Lipservice' en 'Domino Effect'.

Doordat Gotthard op 'Need To Believe' wat meer durft te experimenteren met andere muziekstijl, is de eerste luisterbeurt wellicht nog wat onwennig, maar na de plaat een aantal keren volledig te hebben geconsumeerd is het andermaal duidelijk dat men tot de absolute top in het genre behoort. De eerste single en opener 'Shangri-La' kent wat Oosterse invloeden en wijkt behoorlijk af van de snelle rock song waarmee men normaal een plaat pleegt te openen, maar de sterke riff, het catchy refrein en de zoals altijd prima vocalen van Steve Lee bewijzen dat dit een terechte single keuze is. Een andere, en wellicht een wat meer voor de hand liggende kandidaat voor de single zou de prima meeslepende ballad 'Don't Let Me Down' geweest zijn, maar die bewaart men misschien voor de tweede single. Verdere hoogtepunten van 'Need To Believe' zijn het titelnummer, 'Break Away' met zijn prachtige refrein, het afwisselende 'I Know, You Know' en de recht-toe-recht-aan rocker 'Rebel Soul' (met een erg smaakvolle riff van Leo Leoni), die het vooral live weleens goed zou kunnen gaan doen.

Dat wil zeker niet zeggen dat de overige vijf songs (zes als je de digi-pack aanschaft) in klasse hiervoor onderdoen, want ook die zijn het beluisteren meer dan waard. 'Need To Believe' is alweer de zoveelste klasse-plaat op rij van deze Zwitserse melodieuze rock giganten en ik verheug me nu alweer op het bijwonen van hun live-show, omdat daar de echte kracht van Gotthard ligt. Verplichte aanschaf voor de liefhebbers van commercieel getinte, melodieuze hardrock!