Goatwhore - Carving Out The Eyes Of God

Goatwhore - Carving Out The Eyes Of God

Label : Metal Blade | Archiveer onder black/pagan metal

Jasper : Kleine bandjes worden groot. Zo ook Goatwhore, uit New Orleans, Louisiana. Het "side-project" van bands als Soilent Green, Crowbar, en Nachtmystium is die onderschikte rol op het nieuwe album duidelijk ontgroeid. Met 'A Haunting Curse' werd onder leiding van producer Erik Rutan al een indrukwekkend geluid neergezet dat het midden hield tussen black en death metal, gelardeerd met het typische New Orleans swamp-sludge randje. 'Carving Out The Eyes Of God' (heerlijke titel) klinkt zelfs nog beter, doorleefder, alsof Rutan eerst eens lekker doorgezakt is met een paar flessen Jack D voordat hij aan de knoppen ging zwieren.

Goatwhore heeft nog beter dan in het verleden het midden weten te vinden tussen het oldschool hakwerk van bands als Bathory en Celtic Frost (vooral de "oeh!'s) en het beste van wat de moderne techniek te bieden heeft aan instrumentatie en productie technieken. Daarbij heeft de band een aantal songs weten te schrijven die zich als dikke zwarte bloedzuigers in je hersenschors nestelen. "Who needs a God when you've got Satan!" schreeuwt frontman Ben Falgoust op zijn typische sloganeske manier in het openings nummer. De Soilent Green brulboei heeft zich qua lyrics ietwat ingehouden, waar de man normaal gesproken hele boekwerken uitkotst over een plaat. Dit komt de herkenbaarheid van de nummers zeker ten goede. Ook het toevoegen van een aantal korte maar geniale solo's dragen bij aan de luisterbaarheid. Zeker op het eerste gehoor zal menig nummer nog hetzelfde klinken, om pas later te ontvouwen tot echte krakers.

Geen aardverschuivingen dus ten opzichte van de vorige plaat, slechts een algehele verbetering op zo'n beetje elk aspect van de sound. Ook wel eens lekker als je precies voorgeschoteld krijgt wat je van te voren verwachtte en hoopte; een aardverschroeiende aanval op de zwartgeblakerde trommelvliezen!!!