Divine Heresy - Bringer Of Plagues

Divine Heresy - Bringer Of Plagues

Label : Soulfood Music Distribution | Archiveer onder speed / thrash metal

Patrick : Als Dino Cazares de afgelopen periode in het nieuws was, had het te maken met zijn hereniging met Burton C. Bell, de reanimatie van Fear Factory en alle rompslomp die dat vervolgens met zich meebracht omdat Christian Olde Wolbers en Raymond Herrera zich daar niet in konden vinden. Dat er wat geroezemoes rondom Cazares is, is niet vreemd, maar je zou haast uit het oog verliezen dat die met zijn andere band, Divine Heresy, met een nieuw album op de markt komt. En dat album uit het oog verliezen zou toch erg jammer zijn

Vanaf het begin af aan knalt 'Bringer Of Plagues' oorverdovend en allesvernietigend, al opent het album misschien wat eigenaardig. Daar waar 'Undivine Prophecies' een machtig intro van het album was geweest is het nu als derde track neergezet waardoor het een beetje lijkt alsof het album eerst twee losse tracks in zich heeft. Moet wel gezegd worden dat opener 'Facebreaker' een knaller van jewelste is en je binnen een halve minuut duidelijk maakt wat je te wachten staat. Dat is overigens niet veel anders dan op het vorige album 'Bleed The Fifth!'; de snoeiharde, raggende riffs van Cazares, ondersteund door de huiveringwekkend strakke salvo's van geweldenaar Tim Yueng, de op momenten combinatie van mechanische death en thrash - echter niet ontdaan van melodie - en refreinen die schijnbaar achterloos in je koppie blijven hangen. Onder een stortvloed van blast beats ga je als luisteraar haast kopje onder in een zee van agressie en venijn. Nieuwkomer Travis Neal laat horen van alle markten thuis te zijn; niet alleen kan hij zeer indrukwekkend brullen en krijsen maar ook melodieus ('Darkness Embedded') kan hij uitstekend uit de voeten. Het zorgt er in elk geval voor dat de toch ook zeer overtuigende Tommy Vext geen moment gemist wordt. Het enige dat je Dino en consorten misschien kunt verwijten is dat het album weinig verrassing kent t.o.v. van het debuut album en voor een groot deel als een voortzetting ervan beschouwd kan worden. Maar als dingen dusdanig goed zijn, heb ik daar geen moeite mee.

'Bringer Of Plagues' is, net als 'Bleed The Fifth!', een album dat stijf staat van loeistrakke ritmes en extreme agressie. Een album dat hier nog vaak voorbij gaat komen en dat zou bij jou ook het geval moeten zijn!