Dagon - Terraphobic

Dagon - Terraphobic

Label : Bombworks Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Tormentor Erich : Nautical metal, bestaat dat? Officieel niet natuurlijk, maar als een band het hele album aankleedt rondom het thema water, regen, oude schepen en draken, dan mogen ze zich wat mij betreft wel als nautical metal band bestempelen hoor. Je moet dit trouwens niet verwisselen met Viking metal. Dagon komt uit het Amerikaanse Michigan, en daar hebben ze ook heel veel water en verhalen over vroeger op zee, maar Noormannen hebben ze daar niet gehad.

De nautical metal van Dagon valt het beste te omschrijven als thrash metal met wat moderne invloeden (en dan bedoel ik voornamelijk van die typische riffs) en het is ook voorzien van de nodige melodie. Ondanks de dubbele vocalen (donkere grunts en krijsende zang) zorgt Dagon ervoor dat de songs gemakkelijk te volgen zijn. Het regelmatig laten voorbijkomen van een refrein speelt hierin een grote rol en ook al staan er enkele feller getinte tracks zoals 'Full Speed Ahead' op het album, men gaat nergens over de pijngrens. Dit wil echter niet zeggen dat Dagon met 'Terraphobic' een soft of halfgebakken album heeft afgeleverd. Verre van dat zelfs, want zowel de songwriting, de uitvoering en de algehele verzorging zoals de productie en het artwork is dik in orde. Het gebeurt wel vaker dat een band te zeer op twee gedachtes hinkt en hierdoor of te zwakjes of juist te overdreven hard klinkt. Dagon heeft hier echter geen last van. Men weet precies hoe men alle hierboven genoemde elementen moet verpakken tot complete songs, luister maar eens naar 'To The Drums We Rise' of 'The Sea Encompassing'. Kleine details zoals enkele subtiele edoch duidelijk aanwezige basloopjes zullen de oplettende luisteraar ook niet ontgaan, net zoals de goed geplaatste stukjes met een toffe groove.

Met een duidelijk thema en een goed verzorgde cd heeft Dagon uit Michigan (USA) mij verrast. Geen Viking metal maar nautical metal dus. Een aangename variatie.