Corpus  - The Rise

Corpus - The Rise

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Corpus is een Belgische band die in eigen beheer het debuut 'The Rise' uitbrengt. Deze zeventig minuten muziek zijn opgenomen in zeven dagen in de CCR studio in Zulte. Dat is bewonderenswaardig, maar helaas is het resultaat er ook wel een beetje naar. Alle goede bedoelingen ten spijt: het geluid is niet optimaal, de (cleane) zang schiet schromelijk tekort (verkeerde ademhalingtechnieken, soms ronduit vals) en als je het album in één ruk uitluistert valt het op dat alle nummers op elkaar lijken. Dat kan een beetje harde kritiek zijn, want de band heeft zeker potentieel, maar een korter album met wat meer durf in variatie was het eindresultaat zeker ten goede gekomen.

Na beluistering stel ik me vragen bij de volgende zin in de biografie: de toetsen op het album werden ingespeeld door een ingehuurde kracht (Toon Noppen van Io), nu pas heeft men een toetsenman gevonden. Hoe kan men een album maken dat volledig leunt op brede synthesizerpartijen terwijl er geen toetsenist in de band zit? Maar goed: het kerntrio bestaat dus uit bassist Benno van Keulen, drummer Steve Vanderperren en gitarist Wouter De Coster. De zang wordt verdeeld tussen Benno en Steve, maar in een drietal nummers horen we sporadische grunts (o.a. van Peter Meynckens - ex-Axamenta). De dertien nummers vormen een conceptverhaal over een man die te maken krijgt met allerlei problemen op het vlak van liefde, verlies en het onafwendbare lot. Een melancholieke toon in de zangpartijen is dan ook prominent aanwezig. Het aanwerven van een leadzanger zou echter geen overbodige luxe zijn.

Zoals gezegd steunen de songs op zweverige toetsenpartijen, deze worden degelijk maar onopvallend aangevuld met wat stevige riffs, maar uitspattingen of solo's komen er nauwelijks aan te pas. Ook al is dit een dromerige, verzorgde plaat, je aandacht dreigt wel af te dwalen na een paar nummers. Uit alles (ook het mooi verzorgde artwork) blijkt dat er veel tijd in 'The Rise' gestoken is, het is dan ook spijtig dat het resultaat teleurstellend is. Maar gaat u zeker even zelf luisteren op www.corpusweb.eu of www.myspace.com/corpusbe