Bloodline Severed - Visions Revealed

Bloodline Severed - Visions Revealed

Label : Bombworks Records | Archiveer onder metalcore

Patrick : Bloodline Severed is een vijftal uit North Carolina dat zich met het album 'Visions Revealed' presenteert. 'Visions Revealed' werd oorspronkelijk in eigen beheer uitgegeven maar nadat de band getekend had bij Bombwork Records is besloten het album te remasteren en remixen en zodoende ligt het nu, ook nog eens voorzien van ander artwork, binnen bereik van een groter bereik.

Muzikaal gebruikt de band melodieuze death als basis waarbij gezocht wordt naar wat complexere structuren en sfeer- en tempowisselingen. Af en toe dendert er een vleugje core doorheen waardoor het eindresultaat ergens tussen At The Gates, Becoming The Archetype, Demon Hunter, Killswitch Engage en Opeth balanceert. De band weet lange nummers interessant te houden, voert het geheel technisch goed uit en probeert hier en daar eens wat anders ('Visions Revealed ', 'Silhouette Of Doubt', 'Solemn Goodbye' en 'Fear Of Reality'). De vocalen hebben een basis vanuit de death metal maar kennen op momenten ook black metal trekjes. Voor het contrast mogen de zuivere vocalen uiteraard niet ontbreken; die zijn dan ook volop aanwezig. Ze zijn op momenten wel heel erg zoet, gladjes en (te) overheersend en dat moet je maar net liggen. Dit is dan ook meteen het meest voorkomende cliché op dit album want verder probeert het vijftal daar zoveel mogelijk van weg te blijven.

Het pakt (nog?) niet overal uit in verrassende nummers maar een aanzet is aanwezig. Daarmee toont Bloodline Severed genoeg potentie maar op dit moment komt 'Visions Revealed' nog niet boven de grauwe middelmaat uit.