Merauder - God Is I

Merauder - God Is I

Label : Regain Records | Archiveer onder metalcore

Michiel B. : Mensen die zich liefhebber van het metalcore genre noemen maar die het album 'Master Killer' van Merauder niet in hun collectie hebben die mogen zich heel erg diep gaan schamen. Het was dan ook met de release van dit album in 1996 en het bijbehorende optreden op Dynamo Open Air datzelfde jaar dat de band uit Brooklyn een verpletterende indruk op mij wist te maken. Daarna ging Marauder ondanks de release van nog twee albums ('Five Deadly Venoms' uit 1999 en 'Bluetality' uit 2003) geleidelijk aan als een nachtkaars uit waardoor zanger Jorge Rosado zich kon richten op Ill Nino. Toen de band's oorspronkelijke gitarist Javier Carpio ook nog eens om het leven kwam in 2006, stond Merauder helemaal stil en werd al het eerder verschenen materiaal uitgebracht in de geremasterde compilatie 'Master Killers'.

Recentelijk kwamen er toch weer tekenen van leven vanuit Brooklyn en label Century Media werd verruild voor het meer op de wat brutere metal georienteerde Regain Records. En dat is ergens ook wel te horen tot het nieuwe album getiteld 'God Is I' want in vergelijking met het eerdere materiaal zijn de metalinvloeden ditmaar duidelijker waarneembaar dan die uit de corehoek. Buiten dat kan zanger Jorge zich net als bij zijn voormalige band Ill Nino nu ook in zijn moedertaal uitleven middels het nummer 'Ahora' (wat 'Nu' betekent in het Spaans) en de in- en outtro speech van Fidel Castro maken duidelijk dat Merauder ook op dit album het politieke thema niet shuwt.

De afsluitende cover 'See You In Hell' (welke overigens niet op de reguliere albumversie verschijnt) maakt het geheel mooi af. Wat mij betreft spelen ze hem, alsmede 'Built On Blood', 'Forgotten Children' en 'Perdona Me' (lekkere beatdown allebei!!), 'Ahora' en de gevierde klassiekers als 'Master Killer' en 'Life Is Pain' tijdens de aankomende editie van de Eindhoven Metal Meeting. Ik heb er in elk geval veel zin in om ruim dertien jaar na de eerste kennismaking Merauder wederom aan het werk te zien in Eindhoven, weliswaar een aantal kilometer verderop maar dat is bijzaak.