Therion - Live In Midgard

Therion - Live In Midgard

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder

Horst : Een tijdje geleden heb ik ontzettend moeten lachen om een opmerking die Manowar zanger Eric Adams tijdens een persconferentie ter gelegenheid van hun nieuwe CD "Warriors Of The World" maakte. Meneer klopte zich vol trots op de borst vanwege het feit dat zij de eerste Heavy Metal band waren die Metal met Opera combineerden. Was er nou echt helemaal niemand van het aanwezige journalistenvolk in die hele ballentent die de moed had om de kleine man even op het bestaan van Therion te wijzen? Een band die dit kunstje ondertussen al ruim tien jaar beheerst? Met navenant succes?

Afijn, onze Zweedse vriend Christofer Johnsson heeft tezamen met zijn muzikaal bijzonder onderlegde clubje vrienden al reeds zo'n negen full-length CD's op de markt gebracht. De eerste daarvan - 'Of Darkness' kon nog als pure Death Metal gezien worden, maar vanaf 'Beyond Sanctorum' (1991) werd er steeds meer gexperimenteerd met andere vormen van zang, melodien, orkestratie, oosterse klassieke invloeden, hetgeen via albums als 'Lepaca Kliffoth' en 'Theli' uitkristalliseerde tot de muziek die we tegenkomen op recente platen zoals 'Deggial' en 'Secret Of The Runes'.

Na 14 jaar en diverse studio albums werd het dan ook wel eens tijd voor een live plaat. Immers, degenen onder jullie die de laatste drie jaar een Therion concert bezocht hebben zullen wel weten dat dit altijd een bijzonder sfeervol gebeuren is, met een werkelijk unieke wisselwerking tussen de band en het koor - vooral die trucs met de belichting waren geweldig gevonden. En dat de helft van de muziek (en dan bedoel ik de klassieke gedeeltes) vanaf een DAT tape kwam Ach, storen deed het niet, al zou ik best wel eens een optreden met een kompleet symfonie orkest ernaast wel eens willen meemaken, erg jammer dat dit een extreem dure grap is

Maar goed, 'Live In Midgard' draait ondertussen rondjes in de CD speler, en tot nu toe bevalt het gebodene mij prima. De opnames zijn gemaakt tijdens de 'Secret Of The Ruins' tour op diverse locaties in Duitsland, Hongarije en Colombia, en klinken behoorlijk spontaan, en zelfs een tikkeltje rauw. Er is zo te horen weinig gesleuteld aan de plaat (er zijn hier en daar leuke foutjes blijven zitten), alleen had het publiek wel had harder in de mix gemogen, nou lijkt het een beetje of ze voor 100 man staan te spelen. Er staan maar liefst 24 nummers op deze dubbelaar, en gezamenlijk geven ze een prima dwarsdoorsnede van Therion's geschiedenis. Iedere studioplaat behalve de eerste is vertegenwoordigd. De nadruk ligt wel op de laatste zes jaar, zodat albums als 'Theli', 'Vovin', 'Deggial' en 'Secret Of The Runes' ieder met vier vijf nummers vertegenwoordigt zijn, maar het grijze verleden komt zeker aan bod, middels drie nummers van 'Lepaca Kliffoth' (The Wings Of The Hydra / Riders Of Theli/ Beauty In Black), twee van 'Ho Dragon Ho Megas' (A Black Rose / Baal Reginon) en zelfs het antieke 'Symphony For The Dead' (afkomstig van 'Beyond Sanctorum' uit 1991) werd van stal gehaald.

Naast de 22 eigen nummers is er ook nog ruimte voor twee covers, te weten die prachtige ballad van Accept getiteld 'Seawinds', en de overbekende Abba hit 'Summer Night City'. Die laatste hadden ze wat mij betreft wel mogen inruilen met die absolute uitsmijter die ze de laatste paar jaar in Nederland plachtten te spelen. Degenen onder U die deze concerten hebben meegemaakt weten het zich vast nog wel te herinneren: 'Revelations' van Iron Maiden, waarbij het dak van de 013 er compleet af ging. Nou ja, een mens kan niet alles hebben zullen we maar denken. 'Live In Midgard' is voor de rest een prima live plaat, die de sfeer van een Therion optreden prima weet weer te geven. Verplichte kost voor de fans.en voor ene meneer Adams