Graveworm - Diabolical Figures

Graveworm - Diabolical Figures

Label : Massacre | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Sinds het debuut 'When Daylight's Gone' (1997) brengt Graveworm trouw elke twee jaar een nieuw album uit, gevolgd door heel wat concerten, al waren ze nog niet zo dikwijls in de Lage Landen. Trouw aan deze traditie verschijnt eind juni het zevende studioalbum, genaamd 'Diabolical Figures'. In januari 2009 trok de Italiaanse band zich terug in de Stage One Studios met Andy Classen. Daar heeft men al eerder mee gewerkt, maar toch is dit alweer een heel ander album geworden dan voorganger 'Collateral Effect'. Dit album had ook al een andere componist, gitarist Thomas Orgler die toen nieuw was.

Ditmaal hoeven we geen wijzigingen in de bezetting te melden, maar wel in de stijl. Ik vind namelijk nog maar heel weinig - zeg maar geen - black metal invloeden terug in de muziek. 'Diabolical Figures' kunnen we zonder schroom een rigoureus death metal album noemen. Dat slaat me eerlijk gezegd wel een beetje tegen. De band voegt nog wel toetspartijen toe voor een melodieuze tint, maar gaat nu toch heel wat rechtlijniger te werk dan op vorig werk. In de beginperiode hebben ze ook wel een aantal hardere albums gemaakt, maar nu toont zanger Stefan Fiori zich zelfs van een andere kant: er zijn lage death grunts, maar ook een schreeuwerige variant die dicht aanleunt bij metalcore/hardcore.

Dit album staat heus wel bol van de vette riffs, daar niet van, de jonge soort die moshpits vormt op springerige extreme muziek zal dit waarschijnlijk Graveworm's beste album vinden en live zal men de energieke jongelui ook best wel meekrijgen, maar ik kan over deze negen hakkende en beukende nummers weinig meer schrijven dan dat ze blakeren van energie. Enkel 'Forlorn Hope' bevat wat meer atmosferische stukken en een gesproken intermezzo en blijft mediumtempo. Er is ook weer een cover te vinden op 'Diabolical Figures' en dat is een beukende versie van 'Message In A Bottle' van The Police geworden. Ik ben benieuwd hoe dit album ontvangen zal worden door pers en fans.