Behemoth - Evangelion

Behemoth - Evangelion

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Op de schimmige grens tussen black en death metal opereert het Poolse Behemoth al bijna twintig jaar, maar steeds met groeiend succes. Net als bloedbroeders/landgenoten Vader brengen zij deze zomer hun eerste album bij nieuwe broodheer Nuclear Blast uit. Een niet te onderschatten feit dat zeker zal bijdragen tot betere verspreiding van het Behemoth-evangelie. Hierbij zijn we meteen aanbeland bij de titel van de nieuwe plaat. Aangezien ik daar nog geen klein woordje uitleg over gegeven had in het interview, maak ik dat bij deze goed. 'Evangelion' is een oud Grieks woord voor "het goede nieuws verspreiden”, later aangewend door de Christenen als "het verspreiden van Gods woord”. Behemoth gebruikt het woord in zijn etymologische, pure betekenis, zonder christelijke connecties. Mocht je daar soms aan twijfelen.

Na de release van het vorige album 'The Apostasy' in de zomer van 2007 heeft het succes van Behemoth een hoge vlucht genomen. Dit werd enkel verkregen door hard werken en vanzelfsprekend ook het nodige talent. Voor mij was 'The Apostasy' een album waardoor ik weggeblazen werd en dat een diepe indruk op me maakte door zijn contrasten tussen rigoureuze brutaliteit en opmerkelijke verfijning. 'Evangelion' raakt me echter even hard, maar wel op een andere manier. Ditmaal is het kernwoord niet verfijning, maar epische grandeur. De knallende productie maakt dat de veelgelaagde muziek perfect en indrukwekkend uit de boxen rolt.

Na de apocalyptische intro barst 'Daimonos' in volle glorie los. Snelle patronen worden even later gesublimeerd door ingehouden passages met melodieuze gitaarlijnen. Nog steeds is er een zeker oosters tintje in sommige stukken te bemerken, een indruk die versterkt wordt door het gebruik van sitar op het einde van 'Shemhamforash'. 'Ov Fire And The Void' wordt de single waar ook een videoclip voor geschoten is en als dusdanig is dit een vrij toegankelijk nummer waar sommige tekstleuzen meteen blijven hangen. Pakkend! De band wisselt in de meeste nummers tussen krachtige versnellingen, een muur van gitaren en uitwaaierende slepende passages en doet dit met een flair die zo typisch is voor Behemoth. In een song als 'Alas The Lord Is Upon Me' ziet men drummer Inferno op volle kracht rake klappen uitdelen, ondersteund door de baslijnen van Orion terwijl Nergal en Seth er tussen meanderen met hun sierlijke gitaarpartijen. Maar het magnum opus van 'Evangelion' is het massieve en slepende acht minuten durende 'Lucifer' dat we helemaal aan het einde vinden als grandioze apotheose. De Poolse tekst is van een occultist/dichter uit de Poolse literatuur en men kan dit op zijn minst beklijvend noemen. Een nieuw meesterwerk van onze Poolse vrienden is geboren! Spread the word!