Paradise Lost - Drown In Darkness – The Early Demos

Label : Century Media | Archiveer onder death metal / grindcore

Michiel B. : Een van de meest invloedrijke bands van het hedendaagse melodieuze metalgenre begon eind jaren tachtig net zoals vele andere bands in de destijds populaire death metalhoek. Paradise Lost was in de begindagen niet veel anders dan genregenoten als Anathema, My Dying Bride en The Gathering maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld tijd-en genregenoten als Bolt Thrower, Pestilence, Asphyx en Benediction werd de muziek van Paradise Lost en consorten steeds melodieuzer daar waar laatstgenoemde lekker bleven doorbeuken.

En uit die allereerste begintijd stamt het materiaal van deze door Century Media verzamelde en opgepoetste eerste demo's, wederom voorzien van het oude logo en uitgevoerd in een mini-digipack met cd met vinylopdruk en tekstvel met alle songteksten, beide demohoezen en mooie anekdotes van vroeger door zanger Nick Holmes. In een klein uur krijgt de liefhebber de oude 3-track demo's 'Paradise Lost' (uit 1988) en 'Frozen Illusion' (uit 1989) aangevuld met een nooit eerder uitgebrachte live bootleg getiteld 'Plain Of Desolation' eveneens uit 1989 en opgenomen in Liverpool. Ook al is de kwaliteit ietwat opgepoetst, toch krijgt de luisteraar een behoorlijk aardig en eerlijk beeld van hoe het er in die dagen aan toeging. De maatstaf van opnamekwaliteit lag nog aanzienlijk lager dan nu waardoor het de muziek was waar je als band op werd afgerekend. Dat (death) metal ook in die tijd een behoorlijke imagokwestie was dat blijkt wel uit de soms hilarische aankondigingen van Holmes die van de schuttingtaal aan elkaar hangen.

'Drown In Darkness - The Early Demos' is een aardig hebbedingetje om in huis te hebben want mensen die het bij de studioalbums gehouden hebben die kennen als het goed is vijf tracks van dit alles en dat betekent dus dat er vier tracks op staan die het predikaat "previously unreleased” mogen dragen. Maar na bijna een uur weliswaar opgepoetst gepiep en gekraak snakken mijn oren toch echt wel naar een stuk goed geproduceerde muziek. Het nieuwe Paradise Lost album wat volgens de bio gepland staat voor september van dit jaar lijkt me dan wel wat. Misschien is het wel een idee om tegen die tijd een van de oorspronkelijke bandleden aan het woord te laten over het heden maar vooral het vroege verleden van deze toch zeer invloedrijke band.

Tracklist:
1. Drown In Darkness (4:38)
2. Internal Torment (5:05)