Korpiklaani - Karkelo

Korpiklaani - Karkelo

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder different metal

Vera : Terwijl deze vrolijke Finse bende momenteel de Verenigde Staten op stelten zet, verschijnt ook hun zesde studioalbum 'Karkelo'. De vertaling luidt party of feestvieren en dus vreesde ik even dat de nadruk nog meer op feestnummers was komen te liggen maar gelukkig valt dit reuze mee. Ik vind 'Karkelo' zelfs beter en afwisselender dan voorganger 'Korven Kuningas'. Accordeondeuntjes zijn wat minder en er is terug plaats voor meer viool en weemoed.

Natuurlijk mogen enkele drank en feestnummers ook niet ontbreken. 'Vodka' werd inmiddels al op single uitgebracht en de bijbehorende video boekt grote successen. 'Bring Us Pints Of Beer' laat ook weinig aan de verbeelding over en kan in de set gebruikt worden om nieuwe braspartijen te scheppen. Maar men keert terug naar wat harder materiaal met ruwe riffs en zang in bijvoorbeeld 'Ermaan rjyt' en het stompende 'Kultanainen', een langer nummer dat perfect opgebouwd is met veel viool, hoemparitmes en zelfs een beetje westernsfeer in de gitaren. Een ander hoogtepunt is het weemoedige 'Mettnpeiton Valtiaalle' met semi-akoestische stukken, kloeke samenzang en doorleefde schorre vocalen. Dit is Korpiklaani op zijn best! Mediumtempo tracks als het broeierige, verhalende 'Uniaika' en het duistere, slepende 'Huppiaan Aarre' zijn eveneens sterke composities waar men aantoont dat het een goed idee was om zich even terug te trekken in de landelijke Petrax Studios in Hollola. De cover van een Fins popdeuntje 'Juodaan Viinaa' vind ik wat minder, maar dat komt door het vrijblijvende karakter van deze compositie. Algemeen beschouwd toont 'Karkelo' toch weer dat Korpiklaani de druk van het succes aankan en tussen al dat intensieve toeren ook nog goede nieuwe nummers kan schrijven. In het najaar is Europa weer aan de beurt want dan is Korpiklaani hoofdact van de Paganfest II tour op het oude continent.