Ecthirion - Apocalyptic Vision

Ecthirion - Apocalyptic Vision

Label : Soundmass | Archiveer onder different metal

Release type: Mini-CD

Nima : Het gebeurt niet vaak dat ik een band/plaat bespreek die ik niet in een hokje kan plaatsen. Toch ben ik afgelopen maand verrast met een behoorlijk origineel EP'tje afkomstig van de Britse Ecthirion. Dit trio laat op zijn debuut 'Apocalyptic Vision' een volstrekt eigenzinnige combinatie van (extreme) metal horen, gecombineerd met invloeden vanuit verschillende hoeken.

De hoofdingrediënten bestaan voornamelijk uit symfonische black metal en Viking metal en maakt daarbij gebruik van uiteenlopende stijlen zoals folk, oosterse en klassieke muziek. De sfeer die men op deze EP creëert heeft echter vooral veel weg van filmmuziek en luisterend naar de muziek, krijg je werkelijk het gevoel dat je naar een soundtrack zit te luisteren. Als je dat ook lang genoeg naar het artwork staart, brengt Ecthirion je mee naar een postapocalyptische, lege wereld waarin niets en niemand veilig is. De spannende, grandioze toetsenpartijen ademen mysterie uit en vele stijl- en tempowisselingen, zoals agressieve black metal uitbarstingen en rustige en vreedzame Spaanse gitaren, zorgen er bovendien voor dat je constant op je hoede blijft. De vocale bijdragen zijn afkomstig van Eugen Dodenhoeft (Far Beyond), Azahel Frost (Frost Like Ashes) en operazanger Josh Edwards en zijn werkelijk magistraal. Door de uiteenlopende vocalen die deze heren uit hun strot weten te persen klinkt de muziek nog spannender en nog afwisselender.

Nou heeft deze band een volstrekt eigen geluid en is daarom niet makkelijk om ergens mee te vergelijken, maar om enig idee te krijgen van wat je kunt verwachten, moet je een beetje denken aan de duistere sfeer van Dimmu Borgir en Diabolical Masquerade, het kosmische van Limbonic Art, het dromerige van Vintersorg en uiteraard ook Far Beyond. Nogmaals: Ecthirion kopieert deze bands geen moment en verdient deze maand mijn persoonlijke originaliteitprijs. Met dit "voorproefje” hebben ze mij in ieder geval overtuigd. Nu nog hopen dat ze snel met hun eerste langspeler komen. Dit is dan ook een klap in het gezicht van mensen die beweren dat metal niet veel meer te bieden heeft.