Augury - Fragmentary Evidence

Augury - Fragmentary Evidence

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : Welkom terug Augury! Ruim drie jaar terug (bijna vijf zelfs als je uit Noord-Amerika komt) verraste de band uit Quebec met het ijzersterke debuut 'Concealed'. Een zangeres armer, maar een deal bij Nuclear Blast rijker keert de band in 2009 terug met het knallende 'Fragmentary Evidence'.

Grootste verandering binnen het geluid van de band is, na het vertrek van Arienne Fleury, dat niet ieder nummer krampachtig verwerkte vrouwelijke vocalen herbergt. Het lijkt alsof dit de band op compositorisch vlak alleen maar goed heeft gedaan, want werkelijk alle registers gaan open! Vloeiend laveert men tussen drukke, technische passages, rustige sferische stukken en alle denkbare stemmingen ertussenin. Vooral het hogeschoolbaswerk van Forest verdient een speciale vermelding: wat een soepel, gevarieerd en pregnant spel! De vocale implicaties zijn overigens wel dat grunts en screams een grotere rol zijn gaan spelen, wat niet verkeerd is. Er wordt echter ook geƫxperimenteerd met een wat rauwe zangstijl die het midden houdt tussen clean en grunt, die zal niet iedereen even mooi vinden.

Stilistisch is Augury verschoven naar het snijvlak tussen dikke, technische death metal, melodisch-symfonisch black en ingetogen progressieve passages. Dit resulteert in een eigenzinnig metalgeluid dat volledig tot zijn recht komt in de vette doch transparante productie van J-F Dagenais (Kataklysm). Nieuw label, nieuwe kansen voor Augury en hopelijk laat een volgend album niet weer zo lang op zich wachten!