Demilich	 - Nespithe

Demilich - Nespithe

Label : Xtreem Music | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Re-release

Ramon : Demilich uit Finland bracht in 1993 hun werkje 'Nepithe' uit en zoals je dan wel vaker ziet, met oplopende, of juist aflopende spanningen binnen een band, was het daarna welletjes en de band gaf de pijp aan Maarten. Maar Maarten deelde de vredespijp met een Amerikaanse fan, die nog altijd zijn MySpace aan de band heeft geweid. Een MySpace met toch nog ruim 1400 leden, maar dat zegt op zichzelf ook niet alles. In 2005 zijn ze nog even kort bij elkaar geweest voor een korte renie, inderdaad voor optredens in Amerika, maar na de laatste show, was het wel weer mooi geweest en de band trok zich terug in hun eigen vertrouwde Finland.

In het licht van de tijdgeest beschouwd, zou je kunnen zeggen dat ze voorop hebben gelopen op het vlak van technische death metal, maar als je het nu terug hoort, dan springt er nog maar n detail echt uit en dat zijn de enorm lange titels. De muziek is best aardig, maar de productie is niet meer van deze tijd. Desondanks geeft Xtreme Music het werk nu opnieuw uit, zonder verdere remastering. Ik weet niet wat er in de afgelopen jaren verder is gebeurd met de muzikanten. Hoogstwaarschijnlijk is minimaal n van hen inmiddels het geluk gegund om vader te worden, en weer een ander zal misschien inmiddels dusdanig hoog op de sociale ladder geklommen zijn dat touren met een bandje van vroeger niet meer reel is als tijdvulling. Dus of je op een nieuwe renie moet gaan zitten wachten, dat valt te bezien. Ik zou hem in elk geval niet op mijn agenda aanstrepen.