Killswitch Engage - Killswitch Engage

Killswitch Engage - Killswitch Engage

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder metalcore

Patrick : Wat is dat nu? Is de inspiratie om een titel voor een nieuw album te bedenken bij Killswitch Engage verdwenen? Dit 'Killswitch Engage' is immers alweer het vijfde album van de band maar ook het tweede onder dezelfde titel. Heeft het vijftal even geen puf om met een andere titel op de proppen te komen of is het een teken dat de band wil breken met het muzikale verleden en mag dit album als een nieuwe, verdere ontwikkeling gezien worden?

Een deel van de fans zal dit nieuwe album zeker als een verdere breuk met het eerdere werk zien. Zij die wanhopig terugverlangen naar de rauwheid ten tijde van zanger Jesse Leach kunnen stoppen met verder lezen en zullen, waarschijnlijk, gedesillusioneerd het boek KsE dichtslaan. Want daar waar de eerste 'Killswitch Engage' (2000) of 'Alive Or Just Breathing' (2002) een stuk intenser, emotioneler en rauwer waren, zijn 'The End Of Heartache', maar vooral 'As Daylight Dies' (2006) en zeker ook dit tweede 'Killswitch Engage' stukken toegankelijker en gepolijster.

Was 'As Daylight Dies' echter nog een weinig opvallende en zelfs matige schijf, het nieuwe album weet veel meer te overtuigen. Het vijftal uit Massachusetts grijpt terug op het geluid van 'The End Of Heartache' maar heeft daarbij de melodie nog inniger omarmd en blijft anderzijds trouw aan de hen zo kenmerkende sound. En hoewel de band op dit album graag wat negatiever en donkerder tevoorschijn wil komen - en dat lukt tekstueel zeker -, is het geheel juist een stuk frisser en zal een nog breder publiek aanspreken. Dat komt vooral door zanger Howard Jones die een stuk minder over zijn huig gaat en de zuivere zang meer en meer naar voren laat komen. Dit heeft er ook toe geleid dat vooral de refreinen een stuk epischer voor de dag komen en de structuren iets aangepast zijn. Iets dat, al zal het zeker niet iedereen aanspreken, pleit voor de ontwikkeling van de band.

'Killswitch Engage' is, weliswaar met wat lichte nieuwe elementen, een logisch vervolg op het eerdere werk van de band en zal door zijn toegankelijkheid een nog groter publiek aanspreken. Het album zal voor veel liefhebbers van melodieuze metalcore weliswaar niet als speciaal maar vast en zeker als zeer vermakelijk de boeken in gaan.