Torch - Dark Sinner

Torch - Dark Sinner

Label : Mausoleum Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het renievirus gaat nog steeds rond, maar zolang deze te gekke bands te pakken krijgt is er geen reden om met een strijdmiddel te komen. Neem de Zweedse Torch bijvoorbeeld! Deze band werd in 1980 in het leven geroepen en bracht in de eerste helft van de jaren tachtig de platen 'Torch' en 'Elektrikiss' uit. In 1985 viel de band echter uit elkaar en lag de band voor de twintig daarop volgende jaren op sterk water. Gelukkig begon het eindelijk bij zanger Dan Dark weer te kribbelen en besloot deze om Torch nieuw leven in te blazen. De originele bandleden wilden of konden echter niet, maar Dan heeft het voor elkaar gekregen om een compleet nieuwe line-up samen te stellen en komt nu, 25 jaar na de laatste album, met een nieuwe studioplaat.

Nou ja, nieuw? 'Dark Sinner' is eigenlijk een compilatie van oude nummers opnieuw ingespeeld. Het opvallende is dat men ervoor gekozen heeft om maar liefst negen van de tien nummers van het debuut opnieuw in te spelen en slechts drie songs van 'Elktrikiss'. Daarnaast mag uiteraard het titelnummer van de eerste EP 'Fire Raiser' niet in het rijtje ontbreken. De nieuwe versies van prachtige rockers zoals 'Warlock', 'Watcher Of The Night', 'Gladiator' en de eerdergenoemde 'Fire Raiser' klinken dankzij de huidige technologie ontzettend sterk. De traditionele hardrock en heavy speed metal met een hoog Kiss en rock n' rollgehalte heeft bovendien niets aan kracht ingeboet. Uiteraard hadden de originele opnames een ouderwetse charme over zich, die de nieuwe opnames niet worden gevenaard. Bovendien hebben de jaren hun invloed gehad op Dan's stem, waardoor hij meer schor klinkt. Desondanks klinken nummers nog steeds representatief en bewijzen dat de band anno 2009 nog zeker bestaansrecht heeft. Niet te vergeten dat men hiermee ook bewijst hoe tijdloos metal eigenlijk is.

Daarnaast introduceert men met 'The Dark Sinner' en 'We Will Fight' twee gloednieuwe nummers, die naadloos bij de rest van de Torch-repertoire passen. Fans van traditionele heavy metal, inclusief degene die ook de originele albums in huis hebben, zullen zeker tevreden zijn met deze plaat. Wat mij betreft mogen ze trouwens opschieten met het volgende album, want het nostalgisch gevoel dat 'Dark Sinner' heeft ontwaakt smaakt zeker naar meer.