Rapture - Songs For The Withering

Rapture - Songs For The Withering

Label : Spinefarm | Archiveer onder

Peter B. : Wat komt er toch een dosis goede bands uit Finland zeg! Ik verbaas me steeds weer over het niveau, de kwaliteit en de originaliteit die er wordt huist in dat koude donkere landje. Rapture is de volgende band die met een geweldige cd uitkomt. 'Songs For The Withering' is hun tweede cd, uitgebracht op het Finse Spikefarm Records.

Goed, to the point. Rapture speelt melodische deathmetal. Muzikaal moet ik eigenlijk meteen denken aan bands als Katatonia (ten tijde van Brave Murder Day) en Paradise Lost, maar soms ook aan de latere Anathema, vooral bij het nummer "Two Dead Names, maar ook in het afsluitende "Farewell. Zanger Henri V. maakt gebruik van een erg diepe doch verstaanbare deathmetal grunt. De normale (vaak dubbele) zang wordt volgens het boekje verzorgd door de andere zanger, Petri E. Deze zang doet me af en toe sterk aan Opeth denken. De band gaat dan weer uptempo, dan weer wat rustiger en heeft een enorme groove. De nummers blijven na slechts n keer al in mijn hoofd hangen en laten me niet meer los. De constructie van de nummers is erg sterk. Het zijn eigenlijk allemaal 'hits'.

Mijn persoonlijke favorieten op deze geweldige swingende cd zijn de sterke opener "Nameless het beukende "Gallows, het betoverende "Two Dead Names, het nummer met het meest verslavende melodielijntje sinds tijden "Transfixion, het sentenced-achtige "The Vast, het groovende "Raintracks, het swingende "Enveloped, het atmosferische "The Great Distance en natuurlijk het doomy "Farewell. Inderdaad, de hele cd dus.

Ja, de band doet je aan andere bands denken. Nee, dat interesseert me geen flikker. Gewoon aanschaffen en wel nu!