Suffocation - Blood Oath

Suffocation - Blood Oath

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Richard G. : In een tijd waarin death metal bands geacht worden het over ofwel de technisch-progressieve boeg te gooien, ofwel geacht worden de meest brutale plaat ooit te schrijven mist de eerstgenoemde stroming vaak juist die broodnodige oerlompheid en laatstgenoemde vernuft en compositorische vaardigheden. Nu is er gelukkig één band waar beide stromingen perfect in gecombineerd worden: Suffocation.

Al sinds het legendarische debuut 'Effigy Of The Forgotten' (uit 1991 en niet voor niets opgenomen in de Decibel Hall Of Fame) doen deze grondleggers van de brutal death gestaag (minus een bestaanshiaat van enkele jaren) hun ding en godverdomme wat blijft dat ding maar beter en beter worden! Iedereen die dacht dat het vorige, zelfvernoemde album uit 2006 zo'n beetje de ultieme Suffocation plaat was wordt met 'Blood Oath' keihard terechtgewezen. Niet alleen is het materiaal nog beter geworden, vooral productioneel is er veel vooruitgang geboekt. Frank Mullen's vocale gebraak heeft meer body en komt derhalve nog harder aan en bassist Derek Boyer is voor het eerst goed hoorbaar in de mix: wat een heerlijke stuiterlijnen speelt die gast! Speciaal voor al die mensen die zweren bij 'Bind.Torture.Kill' hebben de heren trouwens een nieuwe potentiële favoriet geschreven: 'Dismal Dream' groovet zich linea recta naar de diepste krochten van je cerebellum om daar het komende half jaar niet meer te verdwijnen. Wat een geniaal nummer!

Voor verrassingen moet je natuurlijk niet bij Suffocation zijn, constante toename in kwaliteit is eerder hun adagium. De bijna onhoorbaar technisch hoogstaande composities voorzien van een ongekend lompe drive bieden het beste van twee (tegenwoordig hippe) death metalwerelden. 'Blood Oath' is daarmee vooral één grote draai om de oren voor alle deathcorebroekies en tech-death pielers: kijk mensen, zo hoort technische brutaliteit anno 2009 te klinken.