Iron Man - I Have Returned

Iron Man - I Have Returned

Label : | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : Iron Man is de band van Al Morris III, een zwarte gitarist die in doom kringen als n van de groten gezien wordt. Hij begon zijn carrire met bands als Force en Rat Salad (van Force verschijnt als het goed is binnenkort ook een mooie oeuvre overzicht via The Church Within Records) om in 1988 een Black Sabbath tribute band met de naam Iron Man te beginnen. Er werd al snel gekozen om eigen songs te schrijven en het duurde niet lang voordat de band onder contract stond bij het Duitse Hellhound Records, in de begin jaren 90 een zeer belangrijk label als het om doom gaat. In 1993 verscheen 'Black Night' en een jaar later 'The Passage'. In 1999 verscheen nog 'Generation Void' via Brainticket, het label van John Perez van Solitude Aeturnus en daarna werd het stil.

De band onderging door al de jaren talloze bezettingswisselingen, wat het voortbestaan niet makkelijk maakte. In 2004 werd er weer een line-up gezocht en na wederom wat moeilijkheden werd er toch een goede bezetting gevonden die in 2007 in eigen beheer de te gekke EP 'Submission' uitbracht. Dit leidde weer tot een deal met Shadow Kingdom en nu is er eindelijk weer een volledige CD die bol staat van de klassieke Maryland doom. Wat meteen opvalt is het enorm vette geluid van Al Morris uit zijn gitaar weet te krijgen, prachtig gewoon. De songs zijn ook enorm sterk en hebben een lekkere groove. Eigenlijk kun je als liefhebber van doom metal niet om Iron Man heen, zowel het oude werk als deze nieuwe schijf zijn essentieel voor het genre. Kopen dus!