Anaal Nathrakh - In The Constellation Of The Black Widow

Label : Candlelight | Archiveer onder black/pagan metal

Roel F. : Wanneer het beest dat Anaal Nathrakh heet weer eens opstaat, mag het wel bekend zijn dat er iets vervelends gaat gebeuren. Met het vorige album werd in elk geval de grens van extreme metal een stukje verlegd (in de goede richting, welke dat ook mag zijn) op bijzonder overdonderende manier. Het idee daarachter lijkt achteraf complete overweldiging en de vernietiging van alles wat voorheen extreem leek te zijn te zijn geweest.

Dat was natuurlijk fijn maar nu is dat al gedaan en zou Anaal Nathrak met 'In The Constellation Of The Black Widow' het eigen record aan barrels moeten slaan. Het is maar de vraag of een band daartoe in staat is. Laten we het kort en simpel houden: daar is Anaal Nathrak niet per se in geslaagd. Natuurlijk konden ze moeilijk nog extremer en moest er iets veranderen. Het geluid is nog steeds een golf die alles in zijn pad wegvaagt en overspoelt, maar het is alsof de urgentie er ietwat af is, op de zang na. Er lijken ook wat meer nuances verstopt te zijn en pas wanneer het echt melodieus wordt (in of zang, of gitaarspel, of beide) schijnt de kracht van het extreme door. Het is die combinatie die dit album interessant maakt in plaats van het eerdere schokeffect. Het gitaargeluid a la Bloodbath en Entombed (zoals op Morning Star) maar dan in overdrive beukt nog steeds heerlijk weg en de constante drive die de nummers doen voortrazen is nog steeds erg goed, maar zoals gezegd is het allemaal wat minder extreem. Het overdonderende gevoel is weg. Dat kan misschien wel de bedoeling zijn geweest, maar daarmee wordt 'In The Constellation Of The Black Widow' teruggebracht tot meer vatbare proporties, die ook door andere bands bereikt worden: het is niet meer puur Anaal Nathrakh, ondanks dat ze zeker hun kenmerkende geluid hebben behouden.