Arkaea - Years In The Darkness

Arkaea - Years In The Darkness

Label : Century Media | Archiveer onder different metal

Wilmar : Na het laatste album 'Transgression' werd het stil rond de Amerikaanse digitale metalen giganten Fear Factory. Nu vond ik er toch weinig meer aan sinds Dino Cazares de band uitgeflikkerd was. Fear Factory was meer een coverband van zichzelf geworden zonder de innovatieve riffs van Cazares, en Christian Olde Wolbers was meer een Dino-kopieermachine geworden dan dat hij het vernieuwende karakter van Fear Factory nieuwe gestalte wist te geven. Dus toen bleek dat Burton meer aandacht ging besteden aan zijn Ascension Of The Watchers project, besloten Christian Olde Wolbers en Raymond Herrera om hun verse Fear Factory materiaal een nieuwe bestemming te geven. Samen met zanger Jon Howard en bassist Pat Kavanagh van Threat Signal zetten zij de band Arkaea op.

Dat Arkaea wel wat van Fear Factory weg zou hebben, was denk ik onvermijdelijk. Maar het vreemde is dat de eerste band die in mijn gedachten schoot bij het eerste nummer 'Locust', het Zweedse M.A.N. was. Deze sympathieke Zweden zijn zwaar benvloed door Fear Factory en de complete nu-metal beweging. Het brengt wel een kip en ei vraagstuk met zich mee: deed het mij aan M.A.N. denken omdat die de navolgers zijn, of is Arkaea nu zelf een navolger geworden van hun navolgers?

Het probleem met Arkaea is niet zozeer de muziek, als wel de zanger. Hoewel ik Arkaea nog steeds zie als een soort voortzetting van Fear Factory, is dat niet geheel terecht. Arkaea laat weldegelijk een eigen geluid horen, maar het is vooral zanger Jon Howard die bij mij de grootste irritaties opwekt. De man heeft het type stemgeluid waar ik gewoon erg slecht naar kan luisteren. Verder hoor ik bij Arkaea geen nummers die mijn hart sneller laten kloppen. Mijn vermoeden is omdat het geluid nogal plat is. Het klinkt allemaal doodgeproduceerd, meer als een computerspelletje dan als een band. De grote vraag blijft dan of het opnieuw opgerichte Fear Factory, dat naast Cazares en Bell bestaat uit Byron Stroud en meesterdrummer Gene Hoglan, dan wel de verwachtingen die ik rondom deze artiesten koester, kan waarmaken.

Maar goed, Olde Wolbers en Herrera zijn eerst nog bezig met een vette rechtszaak over het gebruik van de naam Fear Factory, dus wordt waarschijnlijk vervolgd. Voor Fear Factory dan, Arkaea is voor mij het type band dat ik na de recensie nooit meer zal beluisteren.