Zandelle - Flames Of Rage

Zandelle - Flames Of Rage

Label : Pure Steel Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Met twee sterke platen op zak hebben de US power metallers van Zandelle in de afgelopen jaren hoge ogen geworpen binnen de underground. Toch heeft de band rondom ex-Gothic Knights zanger George Tsalikis het nooit echt helemaal makkelijk. Was het na de release van 'Twilight Of Humanity' het komen en gaan van bandleden die roet in het eten gooide (en waardoor de tweede plaat 'Vengeance Rising' maar liefst vier jaar op zich liet wachten), had men de afgelopen tijd opnieuw te maken met line-up wisseling en problemen met hun voormalige label Limb Music. Gelukkig heeft men onderdak gevonden bij Pure Steel en is het derde langspeler 'Flames Of Rage', met enige vertraging, een feit.

Met de heerlijke up-tempo opener 'Killing Graze' slaat Zandelle wederom genadeloos toe en grijpt je gelijk bij de strot. Gelukkig hebben de bezettingswisseling geen enkel gevolg gehad voor de muzikale koers en met negen krachtige heavy metal composities trekt men de lijn van de vorige platen verder, maar dan krachtiger dan ooit tevoren! Op 'Flames Of Rage' heeft men meer variatie in de nummers weten te brengen en heeft op alle fronten vooruitgang geboekt. De gitaarriffs en solo's zijn krachtiger, overtuigender en beter doordacht en Tsalikis zet een betere performance neer dan ooit te voren. Daar waar hij in het verleden iets te beperkt klonk en je aandacht dreigde te verliezen, klinkt hij nu afwisselender en zingt met veel meer emotie. De plaat bevat dan ook weinig zwakke momenten en is bovendien een brok pure metal! Ik moet zeggen dat de plaat met zijn zeventig minuten wederom net iets te lang is geworden. Dankzij de gevarieerde karakter is dat echter niet storend. De lange speeltijd heeft vooral ook te maken met de twintig minutendurende (!) afsluiter 'Eradicated Existance'. Maar gelukkig is dit een van de absolute hoogtepunten op het album.

Concluderend kan ik zeggen met 'Flames Of Rage' heeft Zandelle zijn beste album tot op heden uitgebracht en eentje die de band hopelijk veel verder helpt. Fans van traditionele heavy en power metal kunnen deze plaat dan ook gerust blind aanschaffen.