Warbringer - Waking Into Nightmares

Warbringer - Waking Into Nightmares

Label : Century Media | Archiveer onder speed / thrash metal

Tormentor Erich : Het verhaal van Warbringer lijkt steeds meer op dat van een tof jongensboek. In februari 2008 wordt het debuut album uitgebracht door een groot label. Vervolgens gaat de band veel op tour en deelt men met enkele helden uit het genre het podium. Een dik jaar later ligt het tweede album ook al in de winkels, wederom uitgebracht door dat bekende label en geproduceerd door Exodus gitarist Gary Holt.

Over eersteling 'War Without End' schreef ik zo'n anderhalf jaar geleden: "Ik heb weinig te klagen. De riffs, de tempo versnellingen, de solo's, de strakheid en de agressie die erbij hoort, het komt allemaal verpakt in tien relatief korte songs (speelduur zesendertig minuten) voorbij. Warbringer legt de nadruk op kop en staart tracks die af zijn en met tweeëntachtig punten is de conclusie vrij eenvoudig, dit is een goed album.”

Natuurlijk is het nu de vraag of deze jonge kerels het tweede album ook hebben volgespeeld met fatsoenlijke thrash. En het antwoord is een volmondig ja. Het album is zelfs een stapje verder in de juiste richting. Of dat nu komt door de inmiddels rijkelijk opgedane speelervaring of doordat Gary Holt de puntjes in de studio nog meer op de ie heeft gezet, dat weet ik niet maar dat 'Waking Into Nightmares' nog sterker voor de dag weet te komen dan 'War Without End' kan ik wel zeggen. Het is trouwens niet zo'n groot verschil hoor, want het zijn vooral de details die dit tweede album nog interessanter maken. De solo's klinken net wat scherper, de breaks maken iets meer indruk, kleine subtiele basloopjes komen hier en daar voorbij schieten en het klinkt allemaal nog doordachter dan voorheen, zonder aan spontaniteit in te boeten. Ook zanger John Kevill heeft zijn eigen stempel iets meer op de muziek kunnen drukken.

Kortom en anders gezegd (en om het maar in de geest van Warbringer uit te drukken) daar waar 'War Without End' klinkt als een tank die flink tekeer gaat, daar overtreft 'Waking Into Nightmares' dit doordat men deze keer de tank nog iets beter heeft afgesteld en nog beter heeft doorgesmeerd.