Voivod - Infini

Voivod - Infini

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder different metal

Wilmar : Daar is hij dan. De zwanenzang, het absoluut laatste studioalbum van Voivod, voor mij n van de meest eigenzinnige bands die de metal heeft voortgebracht. Het verhaal van het overlijden van Piggy (Denis d'Amour) veronderstel ik maar als bekend, ook dat hij nog 26 nummers op zijn laptop had staan die nu door de resterende bandleden zijn bewerkt tot twee albums. Het eerste, 'Katorz' kwam in 2006 op de markt en gaf een sterke indruk van het nieuwe materiaal. De hoop was dat die sterke lijn op het nieuwe album 'Infini' (oneindigheid) doorgezet zou worden, maar het is helaas niet een zodanig sterk album geworden als gehoopt.

Feitelijk is het jammer, want Voivod had als afscheid toch wel een knaller mogen maken. Mijn vermoeden is dat van de zesentwintig nummers er in ieder geval wel dertien gesneuveld waren in de keuze voor het uiteindelijke nieuwe album, die de opvolger van 'Voivod' uit 2003 had moeten worden. Toch staan er toch een paar juweeltjes op. De opener 'God Phones' kent tegen het einde een versnelling die je terugbrengt naar de begindagen van Voivod, zo tussen 'War And Pain' en 'Killing Technology' in, maar over het geheel gezien ligt de stijl in het verlengde van 'Voivod' en 'Katorz', de albums waarop zanger Snake terugkeerde en Voivod weer wat meer in de stijl van 'Angel Rat' verder ging.

Echt slecht is 'Infini' niet, maar het is wel te horen dat de composities wat meer van het niveau 'vuller' zijn. Sterke voorbeelden daarvan zijn 'From The Cave' en 'Earthache', die het gewoon net even niet hebben. Ook teleurstellend is het begin van 'Volcano', dat letterlijk Motrheads 'Ace Of Spades' citeert. Als het nummer eenmaal goed op gang is, is het wel een prachtige afsluiter, Voivod die 'full circle' komt met een nummer dat zo op 'War And Pain' had kunnen staan. Andere opvallende nummers zijn 'Morpheus', 'In Orbit' en het eerder genoemde 'God Phones'.

Eerlijk is eerlijk: de hoogtepunten van Voivod's carrire liggen toch echt bij 'Dimension Hatrss' en 'Nothingface', en het zou fantastisch zijn als Voivod met een album van dat niveau de eeuwigheid in geblazen zou worden. 'Infini' is niet de verwachte supernova, maar wel een flinke atoomontploffing.