Susperia - Attitude

Susperia - Attitude

Label : Candlelight | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Toen in 2001 het debuut 'Predominance' van Susperia vond ik dat een heerlijke black/thrash plaat. Desondanks had niet echt gedacht dat de band erg ver zou komen. Acht jaar later is men toe aan hun vijfde langspeler, hebben ze in hun thuisland Noorwegen meerdere malen de hitlijsten weten te behalen en heeft men aardige fanschare opgebouwd.

Met elk album verdween de band rondom ex-Dimmu Borgir, Old Man's Child en Satyricon leden steeds verder verwijderd van hun black metal roots en ging vanaf de derde plaat 'Unlimited' als aardig richting stevige Bay Area thrash a la Testament en zette die lijn door op 'Cut In Stone'. Op de vijfde langspeler 'Attitude' gaan men daarmee verder en in vele opzichten is dit een logische stap in de band's carrire. De nummers zijn wederom voorzien van stevige thrash riffs en zijn de Testament vergelijking opnieuw duidelijk hoorbaar in bijvoorbeeld 'Live My Dreams'. Uiteraard is dat niet zo gek, aangezien Chuck Billy hierop meezingt! De black metal roots komen echter even om de hoek kijken, dankzij Shagrath's (Dimmu Borgir) vocale bijdrage aan 'Sick Bastard'.

Tegelijkertijd is het album dit keer melodieuzer uitgevallen dan zijn voorgangers. Dat heeft niet alleen met de meer melodie georinteerde riffs en gitaarharmonien te maken, maar zeker ook met de zang van Athera. Nu zijn de meningen over zijn (aparte) zang altijd verdeeld geweest, maar persoonlijk kan ik zijn stem wel waarderen. Hoewel hij hier en daar een ruige strot trekt, klinkt hij op 'Attitude' nog cleaner en gevoeliger. Hierdoor is de muziek iets toegankelijker geworden en moet ik af en toe denken aan de Deense collegae van Mercenary. Daar is op zich niks mee, maar ik geeft toe dat de stevigere aanpak op de twee voorgangers mij iets meer aanspreekt.

'Attitude' is zeker een veelzijdige en afwisselende plaat geworden en zal de fans van de eerdere platen zeker aanspreken. Of men hierdoor nieuwe fans voor zich weet te krijgen durf ik niet te zeggen, maar door de iets modernere aanpak is die potentie zeker aanwezig. Daarnaast bewijst men hiermee genoeg in huis te hebben om zowel interessant als relevant te kunnen blijven en dat we zeker nog niet van ze af zijn.