Stream Of Passion - The Flame Within

Stream Of Passion - The Flame Within

Label : Napalm Records | Archiveer onder gothic metal

Winston : Stream Of Passion is, of beter gezegd was, één van de geesteskinderen van Arjen Lucassen dat in 2005 met een indrukwekkend album 'Embrace The Storm' toetrad tot de metal scene. Echter nog vóór een vervolg maar wel ná een serie live optredens besloot Lucassen dat het door persoonlijke omstandigheden wat hem betreft voorbij was met Stream Of Passion. Met hem vertrok ook gitariste Lori Linstruth en toetsenist Alejandro Milan en daarmee bleven drie overrompelde bandleden over. Stoppen had uiteraard logisch geweest, maar de drie overlevenden besloten om toch maar 's te proberen hoe het zou lukken als men met vervangers zou doorgaan.

Met zangeres Marcella Bovio wederom in de glansrol is de opvolger dan nu ook een feit. 'The Flame Within' presenteert de drie nieuwe bandleden; Jeffrey Revet op keyboards, Stephan Schulz op gitaar en op datzelfde instrument Eric Hazebroek. Weer met z'n zessen, maar het album draagt toch wel grotendeels het stempel van Bovio. De muziek klinkt wat romantischer en sfeerrijker is mijn idee. Getuige daarvan zijn 'Run Away' en het gedragen 'In The End' terwijl opener 'The Art Of Loss' met een knaller binnenvalt. Wat ik wel even kwijt wil; hoe goed en charmant Bovio's stem ook is, het gevaar van teveel van hetzelfde ligt wel op de loer. Dat zal aan het feit liggen dat veel van het materiaal in beginsel door haarzelf geschreven is vermoed ik. Daarom hoop ik dat deze line up het gaat redden tot een derde album en wanneer de band tot een consistent geheel is versmolten zal er nog meer variatie te horen zijn. Dan is een cover van Radiohead's 'All I Know' ook niet meer nodig. Was het debuut duidelijk van de hand van een gitarist, de tweede draagt duidelijk de handtekening van de zangeres, die overigens zo nu en dan ook haar viool ter hand neemt. Welkom terug Stream Of Passion!