Sacred Oath - Sacred Oath

Sacred Oath - Sacred Oath

Label : | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Sacred Oath maakte in 2007, twintig jaar na het debuut 'A Crystal Vision' zijn comeback met 'Darkness Visible'. De band werd uitgenodigd om op de legendarische Keep It True festival te spelen, wat resulteerde tot de live CD '…'Til Death Do Us Part' in 2008 en een jaar later is de derde, titelloze studioalbum een feit.

Op deze plaat gaan zanger, gitarist en bandleider Rob Thorne en zijn mannen verder met waar 'Darkness Visible' ophield. De opener 'Paradise Lost' laat gelijk een vertrouwd klinkende traditionele heavy metal horen met de nodige thrash riffs. De progressieve sound van Fates Warning, Queensr_che en een beetje Crimson Glory is opnieuw aanwezig. Luister maar naar de prachtige 'Counting Zeros' en u begrijpt wat ik bedoel. De intro van deze song doet me trouwens ook een beetje denken aan 'Hell's Bells'. Hoewel de plaat je over het algemeen een ouderwets gevoel geeft, komt men geen moment gedateerd over. Nu heb ik het niet over modern gedoe zoals irritante breaks of een te digitaal klinkend geluid, maar over de tijdloze karakter van de muziek die relevant is voor zo een drie generaties.

Hoewel dit album met nummers zoals 'Caught In The Arc', 'What The Dark Will Undo' en de eerder genoemde 'Paradise Lost' en 'Counting Zeros' een aantal ijzersterke nummers bevat, er uitstekend gemusiceerd wordt en Rob Thorne een fantastische vocale prestatie neerzet, weet de band mij toch minder te overtuigen dan de vorige albums. Dat komt vooral door het feit dat de songs over het algemeen moeilijk op gang komen en soms zelfs ietwat ongeïnspireerd over komen. Bovendien mis ik enigszins de enthousiasme. Dat we hier met een goede heavy metal product te maken hebben die de fans zeker zal aanspreken, is echter een feit. Toch wil ik u wel aanraden om de plaat alvorens aanschaf even te beluisteren. De gelimiteerde oplage verschijnt trouwens als een digipack met vier bonus tracks.