Praying Mantis - Sanctuary

Praying Mantis - Sanctuary

Label : Frontiers Records | Archiveer onder hardrock / aor

Eddy : Een paar jaar geleden had ik een prettig gesprek met de Griekse broertjes Tino en Chris Troy op het Bang Your Head Festival. Ze vertelde mij zo het verhaal over hun band Praying Mantis, een cult band uit de N.W.O.B.H.M. periode die hun collega's van Iron Maiden, Judas Priest, Motorhead, Saxon en Def Leppard allemaal stuk voor stuk de weg naar het succes zagen bewandelen. Ook Praying Mantis had de potentie om daar bij te horen, ware het niet dat de twee broers enkele verkeerde zakelijke beslissingen zouden nemen die hun de das om zou doen. Hierdoor zouden ze voor altijd in de schaduw van de bovenstaande bands blijven staan. Toch kregen ze het wel voor mekaar om altijd wel een beetje in de belangstelling te staan door de beroemde muzikanten die ze ooit in de groep hadden gehad. Zo hadden ze maar liefst drie ex-Iron Maiden muzikanten binnen gelederen, ik heb het dan over zanger Paul Di'Anno, drummer Clive Burr en gitarist Dennis Stratton. Ook zanger Gary Barden deed zijn ding met de groep en zette zijn stempel op de 'Captured Alive In Tokyo City' plaat. Goeie melodieuze hardrock nummers gezongen door fantastische zangers was altijd het kenmerk van deze ondergewaardeerde band. Ik vroeg me dan ook af wat de toekomst Praying Mantis zou brengen toen ze zo'n twee jaar geleden ineens met een nogal onbekende zanger (Mark Freeland) op de proppen kwamen.

Toen ik deze vocalist voor het eerst aan het werk zag op het Bang Your Head Festival was ik nog niet zo onder de indruk van prestaties maar in het interview de dag daarna kreeg ik te horen dat Mike nog niet veel ervaring had met het bewerken van zo'n groot publiek en nogal onzeker was tijdens hun optreden. Maar nu, twee jaar later is deze goede man nog altijd een deel van de band en heeft zijn deel ervaring op kunnen doen tijdens verschillende concerten en festivals. Op de nieuwe schijf 'Sanctuary' genaamd krijgt Mike Freeland voor het eerst een eerlijke kans om het publiek te laten horen wat hij in zijn mars heeft. Nu ben ik dan ook zeer onder de indruk van deze man. De band is er in geslaagd om tien sterke nieuwe nummers op plaat te zetten die de Praying Mantis sound moderniseren en goed in het heden van de muziekbusiness laten passen. 'In Time' is een ijzersterke keuze om als openingsnummer te fungeren, dit nummer slaat in als een bom en laat de luisteraar gelijk kennis maken met de kwaliteiten van deze oude rockers. De plaat is dan ook een mooie balans geworden tussen ruige snelle melodieuze rocknummers en prachtige ballades. Mijn persoonlijk hoogtepunt is nummertje drie dat de naam 'Tears In The Rain' heeft meegekregen. Dit is een nogal heavy ballade met lekkere bluesy gitaren en een dromerig ritme. Dit nummer laat perfect horen wat de kwaliteiten van de nieuwe zanger zijn en dat hij de juiste keuze is voor Praying Mantis. Deze nieuwe schijf heeft dan ook alle kwaliteiten die de melodieuze rockluisteraar van zijn groep mag verwachten, ik zou dan ook gauw naar de platenzaak rennen om je eigen exemplaar te gaan beluisteren.