November-7 - Angel

November-7 - Angel

Label : | Archiveer onder gothic metal

Release type: Mini-CD

Evil Dr. Smith : Ach kom, laten we een EP'tje bespreken dat al in 2007 uitkwam. Alsof dat nog niet genoeg is start het openingsnummer als een onvervalst Massive Attack nummer. What's next? Een recensie van Madonna's debuutalbum in Lords Of Metal? Nouja, deze Europese distributie van het kleinood zal wel onderdeel zijn van een groots opgezette marketingcampagne om dit Zwitserse bandje buiten de Alpenstreek bekendheid te laten vergaren en ons op te doen warmen voor hun debuutalbum dat later dit jaar zal verschijnen. Nu lijkt het titelnummer 'Angel' in eerste instantie als twee vleugeltjes op Massive Attack ten tijde van 'Mezzanine' (maar vreemd genoeg is het geen cover van Massive Attack's gelijknamige 'Angel' van dat album), maar gooit de band in de refreinen er een flinke scheut (female fronted) metal tegenaan, waardoor je meer naar een Lacuna Coil lijkt te luisteren toen deze ooit nog iéts met metal van doen probeerde te hebben. Hoe catchy de duistere triphop met kitscherige gothic metal ook mag lijken, schaamteloos epigonisme in deze gradatie weiger ik toe te juichen.

De band is vooral opgebouwd rond de vocalen van Annamaria Cozza - die klinkt als een volwassen versie van dat mokkeltje van Evanescense - terwijl ene Stéphane Geiser zo'n beetje alles heeft gecomponeerd en ingespeeld (op drums en bas na). De overige drie nummers zijn een tikje steviger, bezitten minder triphop maar nog nadrukkelijkere vleugjes industrial/electronica alsof we hier te maken hebben met een all female Rammstein coverband in een dark wave-maliënkolder, en de hele mikmak zit allemaal goed in elkaar en is gezegend met een klinkende productie. Niets staat deze band dus in de weg om met open armen te worden ontvangen door hordes liefhebbers van gotische babe-metal. Maar afgezien van de aardige videoclip en Annamaria's leuke snoetje is het allemaal bar weinig memorabel en word ik er warm noch koud van. Kortom: alle reden om aan te nemen dat deze band commercieel hoge ogen gaat gooien.