Church Of Misery - Houses Of The Unholy

Church Of Misery - Houses Of The Unholy

Label : Rise Above Records | Archiveer onder doom metal

Erik : Met het optreden op het recente Roadburn Festival nog vers in het geheugen gekerfd, valt me de dubieuze maar grote eer te beurt om de derde langspeler van het Japanse doomgezelschap Church Of Misery te reviewen. Tokyo is nog nooit zo bloederig geweest (nee, ook niet na het zoveelste bezoek van Godzilla!). De parade aan seriemoordenaren passeert weer gretig naar meer de revue: Alfonso De Jesus Constanza, James Oliver Huberty, de illustere kannibaal Albert Fish (ookwel bekend als The Gray Man of Boogeyman), Richard T. Chase, Richard Speck en het moordenaars duo Charles Starkweather en Caril Fugate.

Tekstueel dus behoorlijk binnen een beperkt genre, maar behoorlijk goed uitgediept waarvoor hulde. Muzikaal overtreft deze release de twee eerdere albums en alle split EP's die de band rijk is. Het vintage seventies geluid ondersteunt de klassieke riffs die menig stoner band rijk is, maar de samples van politie- en nieuwsberichten en interviews verrijken naast de originele invalshoeken van de band de nummers zo zeer dat elk nummer een ware (moord-)lust is om naar te luisteren. Met hun eerste officiële Europese platencontract op zak via Rise Above Records staat er niets of niemand meer in de weg om internationaal door te breken. En sta je dat wel, wees dan op je hoede met deze gasten… Je zou van de aardbodem kunnen verdwijnen en het enige wat men van je terugvindt zijn de niet verorberde lichaamsdelen. Het zou me niets verbazen! De CD komt zowel in gelimiteerde digi naast de reguliere versie en de elpee versies zijn er in menig kleur en zelfs een (overigens tegenwoordig trendy) Die Hard versie.