Eternal Tears Of Sorrow - Children Of The Dark Waters

Label : Massacre | Archiveer onder gothic metal

Vera : Laat me maar meteen duidelijk stellen: Eternal Tears Of Sorrow maakt nog gothic metal uit het goede hout gesneden. Dan denk ik aan bands die in de jaren negentig de ruwere vorm van de huidige gotische uitwassen beoefenden. Deze Finse band is dan ook begin jaren negentig opgericht met als grootste inspiratiebron Paradise Lost. Het was in die periode dat ik hen leerde kennen met hun tweede album 'Vilda Mannu' (1998). Aanvankelijk ging het erg goed met de door Jarmo Puolakanaho (gitaar) en Altti Vetelinen (zang, bas) opgerichte groep. Na de release van 'Chaotic Beauty' volgde in 2000 een uitgebreide Europese tournee met Nightwish en Sinergy. Daarna kwam de klad erin. Gebrek aan motivatie, leden die opstapten en nog meer tegenslagen leidden in 2003 tot ontbinding. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Jarmo en Altti besluiten om toch maar terug de draad op te nemen en in 2006 zijn ze terug met het comebackalbum 'Before The Bleeding Sun'. Drie jaar later is er het uitstekende 'Children Of The Dark Waters'.

Het is een bandgeschiedenis die veel parallellen vertoont met meerdere bands uit de jaren negentig. Ik denk bijvoorbeeld vooral aan het Poolse Cemetery Of Scream. Maar goed, belangrijk is dat dit zesde studioalbum van hoge kwaliteit is. Op latere albums werden orkestrale arrangementen belangrijker in de muziek van ETOS, dit album is daar een voorlopig hoogtepunt van. Het is veelgelaagde muziek, maar door de ruwe grunts van Altti, de spetterende gitaarsolo's en het energieke beukwerk van drummer Juho Raappana behoudt de muziek genoeg brutaliteit. Een andere prestatie is dat de songs ondanks deze complexiteit erg toegankelijk zijn. Na driemaal beluisteren is er al een grote herkenningsfactor, maar je blijft nieuwe dingen ontdekken. Dat zijn de beste albums.

De oorspronkelijke death metal invloeden zijn nog alom aanwezig, in 'When The Darkest Night Falls' grenst het zelfs even aan black metal. De verscheidenheid in vocalen is groot. Jarmo Kylmnen, sinds 2005 in het schrijfproces betrokken en de man van cleane zang, is nu permanent lid. Zelfs deze cleane zang is erg divers. In 'Diary Of Demonic Dreams' is het vergelijkbaar met een goede power metal zanger, in de prachtige ballad 'Sea Of Whispers' (als bonus track ook in akoestische versie) horen we een lage, donkerbruine gothic stem. Bovendien is er nog vrouwelijke achtergrondzang van Miriam Renvag (Ram-Zet - ook al op het vorige album) en Heidi Parviainen. Dit wordt op de goede manier aangewend. Met 'Tears Of Autumn Rain' heeft ETOS al een singlehit in Finland. Dit is een typische mannelijke gothic track. (denk aan Sentenced en velen). Met het bombastische 'Nocturne Thule' gaan zelfs Kamelot fans overweg kunnen. Ik ga er verder niet over uitweiden: gewoon aanschaffen, dit is een dijk van een plaat!