Incantation - Blasphemy

Incantation - Blasphemy

Label : Candlelight | Archiveer onder

Peter D. : En de band, hij beukte voort… Deze variant op het aloude gezegde 'En de boer, hij ploegde voort' is zonder meer van toepassing op het Amerikaanse Incantation. Al sinds 1990 maakt deze band de underground onveilig, en al sinds de klassieker 'Onwards to Golgotha' staat de band garant voor een portie zompige death metal. Tegenwoordig heeft de band onderdak bij het Engelse Candlelight Records en dat label brengt ons 'Blasphemy', als ik me niet vergis het zesde album van de band.

Fans van de band kunnen gerust zijn. Ook Blasphemy brengt weer alles wat je van een goed, Amerikaans death metalalbum mag verwachten. De cd klinkt heerlijk zompig, maar niet te, waardoor alles prima te volgen is. Het spel is strak, de grunt klinkt lomp en afwisseling is er volop. Bij vlagen ragt Incantation er in volle vaart op los, maar de blastbeats overheersen nergens. Integendeel, ze zitten prima ingebed in van die polka-achtige thrashstukken, midtempo double bass riffs en heerlijk dreigende, traag rollende doomriffs. Luister maar eens naar het felle 'Crown of decayed salvation' en daarna naar het tergend trage 'Uprising heresy'.

Eigenlijk is er in al die jaren Incantation helemaal niet zo veel veranderd. Niet alleen muzikaal klinkt men als een trouwe adept van de Florida death metal uit het begin van de jaren negentig. Ook op het gebied van teksten klinkt de band vertrouwd. De cd-titel 'Blasphemy' wijst er al op, en songtitels als 'Rotting with your Christ' en 'A once holy throne' bevestigen dat de oorlog tegen het Christendom doorgaat alsof er nooit Noorse black metal is geweest. Om het geheel compleet te maken wordt de hoes trouwens gesierd door een geitenkop, een gevallen engel en een brandende bijbel. Met andere woorden: kick je op deze stijl death metal, voeg dit plaatje dan als de wiedeweerga aan je collectie toe!