Alestorm - Black Sails At Midnight

Alestorm - Black Sails At Midnight

Label : Napalm Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : De Schotse piraten van Alestorm hebben inmiddels geen introductie meer nodig! Sinds de release van hun debuut 'Captain Morgan's Revenge' is de band zeker uitgegroeid tot een nieuwe metal sensatie en door hun uitgebreide tourschema heeft de (Europese) metal scène al aardig kennis gemaakt met deze zuipschuiten.

Met de eerder dit jaar verschenen EP 'Leviathan' kregen we al een voorproefje van de tweede plaat 'Black Sails At Midnight' en liet men een steviger geluid horen dan op het debuut. Gelukkig hebben ze dat doorgetrokken in de nieuwe nummers. Vooral de gitaren klinken sneller en thrashier dan voorheen en dat is de muziek alleen maar ten goede gekomen. Dat is echter het enige verschil met het debuut, want 'Black Sails…' gaat gewoon verder waar 'Captain Morgan's Revenge' ophield en is wederom een festijn van heerlijke heavy metal, folky riedeltjes en piratenliederen. Af en toe komen de associaties met bands zoals Turisas en Korpiklaani weer eens om de hoek kijken, maar (mede dankzij het stemgeluid van Christopher Bowes) heeft Alestorm inmiddels een behoorlijk eigen sound weten te ontwikkelen.

Alestorm's gave ligt het in het schrijven van simpele, maar ontzettend pakkende nummers, meezingbare refreinen en vrolijke folk melodieën die je onbewust aan het bewegen zetten. Of je nu thuis zit, in de kroeg of waar dan ook, Alestorm staat garant voor een feestje. Ook al spreekt de muziek je niet aan, zullen ze een glimlach op je smoel toveren en dat krijgen niet veel bands voor elkaar. Leuk is trouwens ook de cover versie van Pirates Of The Sea's 'Wolves Of the Sea' (die ook al op de EP stond). Het is prachtig hoe Alestorm dit vreselijke Eurovisieliedje een metalen makeover heeft gegeven en er een echte Alestorm song van heeft gemaakt.

Over het algemeen is 'Black Sails At Midnight' een zekere herhalingsoefening, maar dat mag de pret absoluut niet drukken. De plaat bevat namelijk een tiental prachtige nummers en de band laat zeker vooruitgang zien. Als je het debuut kon waarderen, zal je zeker uit je dak gaan van deze nieuweling. Enige "waarschuwing” is het hoge verslavingsgehalte!