1349 - Revelations Of The Black Flame

1349 - Revelations Of The Black Flame

Label : Candlelight | Archiveer onder black/pagan metal

Roel de Haan : Terwijl 1349's eerste drie albums kort op elkaar zaten, in zowel tijdseenheden als muzikaal, duurde het vier jaren voordat de vierde langspeler gereed was. Ze namen voor 'Revelations Of The Black Flame' zeker de tijd. De vorige plaat 'Hellfire' was een misantropische, razende tornado van black metalkwaadaardigheid en zorgde voor hoge verwachtingen voor wat er ook na zou komen. Met dit nieuwe album heeft 1349 besloten een radicaal andere koers te varen en te transformeren in een ander beest. Broeierig en hels in plaats van bruut en snel.

Bij 'Revelations…' gaat het om het creëren van een duistere sfeer waarin de luisteraar zichzelf ineens in een soort infernale trip waant. Inderdaad, de meeste nummers kunnen eerder worden gecategoriseerd als dark ambient dan als black metal. Ze brengen een gevoel over alsof je werkelijk in de hel bent beland maar lijken ook maar wat voort te kabbelen zonder veel verbeelding en dynamiek. Slechts drie of vier tracks verdienen het predikaat nummer (inclusief Pink Floyd-cover 'Set The Controls For The Heart Of The Sun') en ook al vertonen zij tekenen van genialiteit, ze lijken wel geketend en mogen er niet helemaal voor gaan. Ja, het is nogal een verschil met 'Hellfire', van brute kracht naar broeierige dark ambient metal dat meer gemeen heeft met Mayhem's 'Ordo Ad Chao'. Ik geef toe dat ik geïntrigeerd ben door de koerswijziging en de muziek zelf, maar ik heb ook het gevoel dat 1349 zich misschien te ver van haar wortels verwijdert heeft, het lijkt alsof ze zich ongemakkelijk voelen in hun nieuwe pak. Misschien wilden ze te veel, te snel.

Het debat of een band als 1349 wel moet veranderen, met het risico zich van hun zorgvuldig opgebouwde fanschare te vervreemden, is een vruchteloze discussie mijns inziens. Het echte punt is of the stijlverandering iets goed op heeft geleverd. En precies daarover ben ik momenteel in dubio.