UFO - The Visitor

UFO - The Visitor

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Ze zijn niet kapot te krijgen, onze hard rock dinosaurussen die tesamen het combo UFO vormen. Na de telkens terugkerende line-up problemen (die niet zelden veroorzaakt werden door een eens geniale Duitse gitarist, wiens naam ik hier niet zal noemen) heeft men een aantal jaren geleden met het binnenhalen van de Amerikaan Vinnie Moore een prima zet gedaan en na lange tijd weer een stabiele line-up. Die stabiliteit is ook terug te vinden in het song materiaal, want 'The Visitor' is een stuk beter dan hun vorige albums met Vinnie in de gelederen, 'The Monkey Puzzle' (uit 2006) en 'You Are Here' (uit 2004).

De klassiekers zullen natuurlijk nooit meer geëvenaard worden en dat is ook zeker niet langer de bedoeling van deze sympathieke groep, maar het feit dat men op hun veertigjarige (!) bestaan nog in staat is om een dergelijk album in te blikken verdient respect. De jaren tachtig hard rock heeft op de laatste platen plaatsgemaakt voor een meer bluesy aanpak en dat levert de nodige mooie momenten op. Zo getuigen met name opener 'Saving Me' en (vooral) 'Helldriver' (lekkere riff!) van de nodige inspiratie en wordt duidelijk dat de niet bepaald gezonde levensstijl die zanger Phil Mogg er al decennia op na houdt geen enkele impact heeft gehad om zijn stem. Hij klinkt nog net zo sterk als in de hoogtijdagen van de band en dat is op zich al een hele prestatie. Hij is dan ook nog steeds, tesamen met gitarist Vinnie Moore die zich in dit bluesy materiaal prima thuisvoelt en dat etaleert met prachtig solowerk, de absolute smaakmaker van UFO. Met 'The Visitor' bewijst UFO nog steeds bestaansrecht te hebben en men kan het nog steeds opbrengen om uitgebreid te blijven toeren. De komende negen maanden zal men weer "on the road” zijn en ik zou er voor zorgen dat je net als ik bij bent tijdens hun stop in Nederland begin juni. Lekker plaatje!