Ablaze In Hatred  - The Quietude Plains

Ablaze In Hatred - The Quietude Plains

Label : Firebox Records | Archiveer onder doom metal

Vera : Ablaze In Hatred laat voor de tweede keer van zich horen. In oktober 2006 maakte ik kennis met de melodieuze death/doom metal van deze Finnen via het debuutalbum 'Deceptive Awareness'. Ik sprak toen van een Finse Draconian zonder de vrouwelijke vocalen. Op 'The Quietude Plains' is deze invloed nog sterk aanwezig, maar toch heeft de vijfkoppige band daar ook eigen invloeden aan toegevoegd. Laat ons het erop houden dat 'The Quietude Plains' een album is dat niet mag ontbreken in de verzameling van muziekliefhebbers die ook houden van Saturnus, Swallow The Sun en Draconian.

De band die na de oprichting vervolledigd werd met leden van Searing Meadow, Fall Of The Leafe en MyGrain wordt nog steeds gestuurd door gitarist Juhani Sanna en zanger/gitarist/toetsenist Mika Ikonen. Zij schreven immers ook de zeven lange composities die we vinden op dit tweede album. Met een lengte van zeven tot elf minuten kunnen we genieten van slepende melancholie die toch een zekere toegankelijkheid behoudt door de melodieuze gitaarsolo's die men er doorheen weeft. Denk hierbij niet aan klassieke vlugge gitaaruitbarstingen, maar aan lang aangehouden noten die de zware riffs en zalvende synthesizers verfraaien. Mika's zang bestaat uit zware grunts in de stijl van Thomas AG (Saturnus) of Anders Jacobsson (Draconian). Er zijn weinig opmerkelijke tempoverschillen in de songs, maar men bouwt verscheidenheid in door de zwaardere passages af te wisselen met ingetogen, zweverige stukken. Hierdoor ontstaat er een coherent geheel dat ons toch een vrij rijk palet aan muzikale inventiviteit biedt. Binnen de (beperkte) grenzen van het genre weliswaar, maar zeker een hoge quotering waard. Bovendien blijft men zo melodieus dat dit ook mensen buiten het doom genre zal aanspreken.

Na het debuut begon Ablaze In Hatred ook live te spelen. In januari 2007 deden ze hun eerste show over de grenzen in St. Petersburg. In april 2008 volgde een kleine tournee en bovendien waren ze ook present op Firebox Metal Fest, een festival georganiseerd door dit eminente doom label. 'The Quietude Plains' verschijnt naast de gewone versie ook in een beperkte oplage als dubbel cd (slipcase). Op cd 2 vinden we een cover van Entombed ('Out Of Hand') en een Fins nummer van een onbekende band (Verenpisara) waar Tommy van MyGrain gastvocalen doet. Dertien minuten extra op de duur van 62 minuten van de reguliere cd.