Obituary - Darkest Day

Obituary - Darkest Day

Label : Candlelight | Archiveer onder death metal / grindcore

Sjak : Je kunt van de gebroeders Tardy zeggen wat je wil, maar ze zijn de laatste tijd behoorlijk productief. In april van dit jaar mochten we 'Bloodline' al verwelkomen, die onder de naam Tardy Brothers uitgebracht werd en nauwelijks een tweetal maandjes later ligt de nieuwe Obituary alweer in de CD-lade. Hij zal daar ook niet meer uit te branden zijn de komende periode, want..oh..wat is het toch weer genieten geblazen!

Nadat je de eerste tien seconden van openingsnummer 'List Of Dead' even bedenkelijk zit te kijken vanwege de miserabele geluidskwaliteit, wordt snel duidelijk dat dit een subtiel grapje is om de luisteraar om het verkeerde been te plaatsen. Wanneer het nummer daadwerkelijk uit de boxen knalt, blijkt dat dit n van de beste Obituary-composities ooit is. Lekker up-tempo, prima breaks, maar liefst vier virtuoze gitaarsolo's van Ralph Santolla en de heerlijke grunt van John Tardy als slagroom op de taart. Na beluistering van dit fantastische nummer is het net of de vrachtwagen die de hoes van de Tardy Brothers CD sierde, een aantal malen over je heen gereden is, heerlijk! Natuurlijk moet het mid-tempo 'Blood To Give' (met een lekkere versnelling in het middenstuk) dan wel tegenvallen, maar dat heeft meer te maken met de kwaliteit van het openingsnummer dan met 'Blood To Give' zelf, want daar is absoluut niks mis mee. Het niveau van 'List Of Dead' wordt nergens in de overige negen nummers meer gehaald, maar dat wil absoluut niet zeggen dat er niks meer te beleven valt. Luister maar eens naar het groovy 'Payback', het slepende 'Your Darkest Day' of de snellere tracks 'This Life' en (vooral) 'Violent Dreams'! Ik was al aardig te spreken over de "solo-plaat van de gebroeders Tardy, maar ik moet eerlijk bekennen dat 'Darkest Day' me nog veel meer aanspreekt. Obituary bewijst eens te meer waarom ze voor mij tot de absolute top van de death metal scne behoren. Ongetwijfeld een kandidaat voor de bovenste regionen van mijn jaarlijstje!