Amorphis - Skyforger

Amorphis - Skyforger

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder prog / sympho metal

Richard G. : En toen was daar 'Skyforger'. Het is het derde Amorphis album in effectief drie jaar met de inmiddels volledig ingeburgerde zanger Tomi Joutsen. Het is het album waarop de op 'Eclipse' ingeslagen compositorische en conceptuele lijn wederom een logisch vervolg vindt. De Kalevala episode van de tragische smid annex alleskunner Ilmarinen wordt deze keer verteld en de muzikale inkleuring van het verhaal volgt precies de lijntjes die door voorgangers 'Silent Waters' en 'Eclipse' zijn gezet.

Wie hieruit de conclusie trekt dat Amorphis in herhaling valt, zit er echter flink naast. Binnen het vertrouwde geluid van de laatste jaren hebben de Finnen weer iets meer rustige passages ingebouwd dan op 'Silent Waters'. Aan de andere kant heeft men de compositorische kwaliteiten nog verder geperfectioneerd waarbij vooral het geniale samenspel tussen Joutsens niet geringe vocale capaciteiten en de verslavende melodie├źn van de hand van Esa Holopainen de show stelen.

Een perfect voorbeeld van het laatste is terug te vinden in het meeslepende refrein van opener 'Sampo'. Ook de soepele overgang naar een stemmig, in duistere sferen gedrenkt middenstuk in datzelfde nummer illustreert Amorphis' compositorische kunde. En zo zit in ieder nummer weer een net iets ander speciaal aspect dat het apart zet van de rest. De breekbare en gevoelige hoogtes die bereikt worden in 'Sky Is Mine', het woeste en onstuimige karakter van 'Majestic Beast'. Het langzame, constant herhaalde maar steeds meeslepender thema van 'My Sun'. De abrupte stemmingswisseling van romantisch naar gefrustreerd in 'Highest Star'. Het folky intro en het wanhopige en tegelijkertijd krachtige refrein van het titelnummer. De perfecte powerballad 'Course Of Fate' en het fijne gitaar/fluit duet in afsluiter 'From Earth I Rose'. Stuk voor stuk overtuigende nummers die tezamen een zeer uitgebalanceerde plaat opleveren die de luisteraar wederom langs alle emotionele staten weet te voeren.

Voor sommigen zal Amorphis misschien te soft zijn geworden, maar voor mij behoort Amorphis gewoon tot de absolute top van de hedendaagse metal scene. 'Skyforger' staat bomvol met perfect geproduceerde melodieuze metal van de bovenste plank met een licht progressief tintje hier en een death metal accentje daar. Het resultaat is een toegankelijke, oprechte plaat die echter nooit glad of commercieel klinkt. Wat een heerlijk album weer!