Zao - Awake?

Zao - Awake?

Label : Ferret Music | Archiveer onder metalcore

Jasper : Als onbeschaamde Zao-leek was ik erg verrast door het giftige venijn waarmee de band omstreeks de vorige plaat 'The Fear Is What Keeps Us Here' uit mijn speakers knalde. Dat had achteraf alles te maken met het geslaagde huwelijk van de band met producer (of moet je gewoon engineer zeggen?) Steve Albini. De Amerikaanse lo-fi guru haalde het slechtste in deze christelijke heren naarboven, en juist daardoor klonken ze zo angstaanjagend goed.

Dus; "never change a winning team?” Zao probeert blijkbaar graag nieuwe dingen want met 'Awake?' hebben ze Albini al weer links laten liggen en sturen ze naar een zachtaardigere, toegankelijkere sound. Wat mij betreft de slechtste beslissing die de band maar had kunnen maken, want de angel is hierdoor echt uit de band. Wat overblijft is een boos kijkend wespje dat zich koddig dood worstelt in een dikke zoete laag siroop. Waar voorganger 'The Fear...' echt pissig en eerlijk overkwam daar brengt Zao nu elke spontaniteit om zeep met slappe en voorspelbare couplet/refrein structuurtjes en een chronisch teveel aan slap gezongen cleane vocalen. Goede stukken kent de plaat ook wel ('Human Cattle Masses Marching Forward' bijvoorbeeld), en zelfs in slechte doen is de band nog tien keer interessanter dan de gemiddelde metalcore band. Het is echter te weinig om echt te kunnen blijven boeien, en de vraag is dan ook of metalcore nog wel een toekomst heeft nu zelfs Zao het laat afweten. 'Awake?' was in ieder geval een veels te rooskleurige titel voor deze fletse poging tot een metal plaat.