Heaven's Cry - Primal Power Addiction

Heaven's Cry - Primal Power Addiction

Label : DVS Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Jack The Jester : Deze progressive metal band uit Canada heeft al in 1997 indruk gemaakt met hun debuut CD "Food For Thought Substitute”. Door diverse strubbelingen met de platenmaatschappij en het management heeft de opvolger vijf jaar op zich laten wachten. De moeilijkheid is om de stijl vast te houden want in vijf jaar gebeurd er een hoop met je. Ook Heaven's Cry heeft een verandering door gemaakt. De eerste CD was meer Rock georiënteerd terwijl deze plaat meer progressief klinkt. Zeer sterk punt van deze band is dat ze met 2 zangers werken, Pierre ST-Jean en Sylvain Auclair wisselen elkaar af of vullen elkaar aan. Beiden zijn volledig vocalist zonder de andere te declasseren als achtergrond zanger en dat geeft variatie en ruimte om de nummers tot hun recht te laten komen. Ook de invulling van de nummers met 3 gitaristen is geen alledaags beeld. Helaas wordt dat nog niet ten volle benut, de mogelijkheden zijn enorm door b.v. gebruik te maken van 1 slag gitarist en twee duellerende solo gitaristen maar die structuur vind je maar sporadisch terug.Ondanks dat ik het net het predikaat Progressive heb gegeven wil dat niet zeggen dat het niet hard en vuil kan zijn. Het nummer "Komma” is een voorbeeld van waartoe ze in staat zijn. Tien nummers van eigen hand staan op deze CD en als extraatje de cover "Beds Are Burning” van het Australische Midnight Oil. Deze versie hebben ze nagenoeg intact gehouden. Het wordt alleen een kwart tel langzamer gespeelt en heeft dus niet echt meerwaarde voor de hele schijf.