Tyr  - By The Light Of The Northern Star

Tyr - By The Light Of The Northern Star

Label : Napalm Records | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Tyr is een sterke vertegenwoordiger van Viking/pagan metal. Hun afgelegen locatie op de Faeröer Eilanden belet hen echter niet om de wereld rond te reizen. Het vorige album 'Land' kwam een jaar geleden uit en sindsdien waren er vele tournees. Herfst 2008 gingen ze de baan op met Hollenthon en Alestorm (de zogenaamde Aaskereia tour) en momenteel hebben ze er dit jaar al een Amerikaanse tournee (Pagan Knights tour) en een Europese (Black Sails over Europe) opzitten, dikwijls vergezeld van opkomende piratenact Alestorm. Maar… er is intussen ook gewerkt aan nieuwe hymnen. 'By The Light Of The Northern Star' werd voor het eerst opgenomen op vaderlandse bodem, maar de mix gebeurde door Jacob Hansen en de finale toets gebeurde in de befaamde Finnvox Studios.

Ik noemde 'Land' destijds wat minder beklijvend dan voorgaande albums en Heri Joensen en zijn drie bloedbroeders hebben er ditmaal op toegezien om de songs korter en toegankelijker te houden. De bekende en geliefde kenmerken zijn alom aanwezig: de heldere zang van Joensen en kloeke samenzang uit volle borst in de refreinen, de laaggestemde gitaren en de schitterende solo's. Dit alles op een fundering van strak drumwerk en strijdlustige battle-ritmes. 'Hold The Heathen Hammer High' is al meteen een klassieker in wording met erg aanstekelijk refrein. Opvallend is dat er meer nummers in het Engels gezongen worden en dit maakt het voor ons ook allemaal wat makkelijker te behappen. Nummers als 'Trondur I Gotu' en 'Turid Torkilsdottir' behouden een zeker exotisch tintje door de taal. Elk nummer op dit vijfde studioalbum is van grote klasse. Je herkent er meteen Tyr in, zodat de mannen een perfecte symbiose gevonden hebben tussen hun progressieve aard en stoere leuzen. 'By The Light Of The Northern Star' - het is een concept rond het verzet tegen de kerstening van de Noordelijke gebieden - zal dan ook nog dikwijls met veel plezier gedraaid worden. Dit materiaal leent zich uitstekend om live te brengen en dat was een bewuste keuze.