HammerFall - Crimson Thunder

HammerFall - Crimson Thunder

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder

Ferdi : Toen Hammerfall in de blackmetalzomer van '97 op de proppen kwam met het debuut Glory To The Brave kon niemand zich echt voorstellen dan de band vijf jaar later de vaandeldrager zou zijn in de kruistocht voor heavy metal. Het succes van het debuut was even onwaarschijnlijk als onverwacht: vijf Zweden die Duitse heavy metal maakten, vol clichés en met een rammelige productie. Totaal onafgewerkt aan de randjes, maar wel merkbaar oprecht. Op de albums daarna heeft de band telkens weer een stapje richting volwassenheid gezet.

Crimson Thunder klinkt in alle opzichten als de overtreffende trap van de voorgaande cd's. Neem nou de productie. Op Renegade had de band een pop-producer (Michael Wagener, bekend van oa Madonna) in de arm genomen om met een lichtvoetig geluid een doorbraak te forceren. Het resultaat was bedroeven: Renegade was weliswaar bedoeld als de overtreffende trap, maar liep uit op een artistieke ramp. Op dit album laat de band dergelijke ongein achterwege. Crimson Thunder is opgenomen onder het toeziend oog van Charly Bauerfeind (oa Rage, Saxon, Blind Guardian) en klinkt supervet. De ritmesectie staat als een huis, de gitaren zijn moddervet en het geluid klinkt heerlijk vol, zonder ook gelijk volgepropt te klinken. Het ondersteunt de nieuwe richting die de band is ingeslagen: op deze cd klinkt de band veel meer beïnvloed door Accept dan door het commerciële Helloween. De opener Riders On The Storm begint met een onvervalste Wolf Hoffmann-riff, en nummers als On The Edge Of Honour en Trailblazers zijn voorzien van dezelfde combinatie van heavyheid en melodie waarmee Accept beroemd werd.

De verleiding is groot om dit album nummer voor nummer te ontleden, maar ik probeer mij in te houden. Crimson Thunder is namelijk een heel eigentijds heavy metal album geworden, die ieder voor zich mag gaan luisteren. In sommige opzichten is dit dan ook Hammerfall's beste album geworden. Wel moet ik zeggen dat ik de stuntelige maar oprechte sfeer van het debuut wel een beetje mis, maar het zou geen pas geven om deze cd te bekritiseren omdat hij beter is dan het debuut. Nee, dit is een essentiële aanschaf voor alle fans van heavy metal.