Therion - The Miskolc Experience

Therion - The Miskolc Experience

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder gothic metal

Release type: DVD/Video

Vera : Terwijl Christofer Johnsson zich in alle stilte voorbereid op het maken van een volgend studioalbum - de opvolger van 'Gothic Kabbalah' (2007) - worden de fans eens te meer getrakteerd op een DVD met daarop een uniek gebeuren in het bestaan van Therion. In 2007 speelde de band, toen nog met Johan en Kris Niemann en drummer Petter Karlsson, twee concerten met een groot simfonisch orkest en koor. Eén in Roemenië en één in Hongarije.

De muziek van Therion heeft altijd al een behoorlijk klassiek elan gehad en het ligt voor de hand dat de composities van Christofer en de zijnen erg geschikt zijn voor een puur klassieke uitvoering. Zoals we gewend zijn van Therion is alles perfect in beeld gebracht - nu haast met een sereniteit die je ontroert - en het geluid is perfect. De DVD biedt buiten concertopnamen ook een twintig minuten durende documentaire over hoe dit alles tot stand kwam en een kwartiertje opnamen van het klassieke concert in Boekarest. De hoofdbrok van de DVD is een weergave van het concert in Boedapest, Hongarije.

Het concert bestaat uit twee delen. De eerste drie kwartier zien we composities van o.a. Mozart, Wagner, Verdi en enkele minder bekende klassieke componisten uitgevoerd door het orkest, koor en Therion. Ik wil wel verwittigen dat dit puur klassieke muziek is. Dit Therion goes classic heeft voor mij dan ook een te groot "Night of the Proms” gevoel. Het ruwe van metal is volledig gladgepolijst en Christofer met vlinderdas plus muzikanten in avondkledij voelt nogal vreemd aan. Maar ik zit dan ook nog altijd met de ingebakken rebellie dat metal voor de in-vraag-steller-van-de-maatschappij is en klassiek voor brave, deftige burgers. Toch denk ik dat vele fans zich in dit gevoel zullen herkennen wanneer ze het eerste deel van deze DVD bekijken. Maar er is ook meer dan een uur ander spul, met name Therion-songs uitgevoerd met klassiek orkest en koor. Door de bijna gewijde sfeer is dit erg indrukwekkend. 'The Miskolc Experience' is een droom die in vervulling gegaan is voor Christofer Johnsson. Het is maar goed dat alles geregistreerd werd zodat deze mijlpaal in de Therion geschiedenis nu te bekijken is door heel de wereld en niet alleen door diegenen die erbij waren. Het recente interview kan je hier lezen.